Podle názoru ředitele liberecké nemocnice Luďka Nečesaného by se zpětným vymáháním dluhů neměl být problém. „Myslím si, že spousta lidí v tuto chvíli vyčkává a zkouší, jestli ty dluhy po nich vůbec někdo bude vymáhat, takže podle mého názoru bude mít hned první upomínka, kterou dlužníkům rozešleme, značný účinek a povede k vysokému procentu návratnosti dluhů,“ poznamenal pro Deník Nečesaný. Liberecká nemocnice podle něj vybere měsíčně za poplatky přibližně jeden a půl milionu korun.

Dlužníkem se automaticky stává pacient, který poplatek nezaplatí do osmi dnů od absolvování vyšetření či hospitalizace. „Měli jsme tu i ojedinělé případy pacientů, kteří nezaplatili poplatky například z politických důvodů. Nechávali jsme to být, teď po rozhodnutí Ústavního soudu však už musíme začít tyto případy řešit,“ informoval Nečesaný.

Původně chtěla nemocnice ihned po schválení poplatků Ústavním soudem pořídit automaty, které by peníze od pacientů vybíraly a usnadnily tak práci sestrám. V posledních měsících se však situace změnila.

„Na automaty již máme vybraného konkrétního dodavatele, ale zatím je to všechno v jednání, protože situace nás netlačí. Poplatky vybírají sestry, které jsou k tomu finančně motivovány a všechno zatím funguje bez problémů,“ sdělila Deníku tisková mluvčí nemocnice Alexandra Bednárková.

O tom, zda nemocnice přejde na automaty, tak vedení nejspíš nechá rozhodnout samotné sestry a další zaměstnance, kteří peníze od pacientů vybírají.

„Rozhodne se během tří týdnů na poradě vrchních sester. Je možné, že naši zaměstnanci se raději vzdají určitého komfortu, který by automaty přinesly. Vybírání poplatků je pro ně díky provizím finančně poměrně zajímavé,“ řekl Luděk Nečesaný. Je možné, že nakonec budou v nemocnici fungovat oba způsoby. „Poplatky by vybíraly sestry a jako alternativu bychom nabízeli třeba jeden nebo dva automaty,“ dodal ředitel liberecké nemocnice.

Automaty, kterých chtěla nemocnice původně pořídit 12 za celkovou částku 2,5 milionu korun, by fungovaly jako automat na parkovné. Po vhození částky dostane pacient od automatu stvrzenku, se kterou pak půjde do ordinace a předloží ji lékaři. Automaty by měly mít velký dotykový displej s jednoduchým ovládáním přizpůsobeným i starším lidem. Navíc by mohly sloužit jako informační systém.