Deset patnáct centimetrů hluboké díry vymleté po zimě ve vozovkách Libereckého kraje by k vyspravení potřebovaly stamiliony. Jenže kraj může do látání silnic po zimě investovat pouze 40 milionů, přičemž pouze sedm milionů dohodí z vlastního rozpočtu, zbytek zaplatí stát. „Je jasné, že to stačit nebude,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp.

Škody na silnicích nižších tříd se začínají sčítat jakmile opadne sníh, dosud však zvláště v nejvýše položených místech kraje sníh dosud leží. „Opravy děr teplou asfaltovou směsí mohou začít, až když průměrné denní teploty překročí pět stupňů Celsia,“ vysvětlila vedoucí krajského odboru dopravy Stanislava Jakešová. Ve vyšších polohách kraje to bývá až v květnu.

Podle propočtů dopravních odborníků by kraj na vyspravení všech silnic druhé a třetí třídy potřeboval zhruba 2,3 miliardy korun, dalších sedm set milionů k tomu na opravy mostů na krajských silnicích. Kraj si proto hodlá vzít půlmiliardovou půjčku na opravy mostů. Navíc ho čeká splácení úvěru na 750 milionů korun, které si na opravy komunikací vzal před třemi lety.

Letos kraj hodlá do větších silničních staveb a rekonstrukcí investovat skoro půl miliardy.
„Pokusíme se co nejvíce získat z operačních programů Evropské unie,“ slíbil Sepp s tím, že během letošního roku by kraj potřeboval uskutečnit deset velkých stavebních projektů. „Jedná se například o okružní křižovatku v Mimoni, opravu nábřežní zdi v Chrastavě či rekonstrukce komunikací v Turnově a Tanvaldu.“

Do plánu oprav se přednostně vybírají důležitější a vytíženější komunikace. „Bereme v potaz například to, zda po té silnici jezdí veřejná doprava, nebo zda se komunikace nachází v intravilánu obcí, tedy tam, kde je zvýšený provoz vozidel i chodců,“ podotkl Sepp.

Třeba v Turnově má letos projít celkovou rekonstrukcí ulice 5. května, která je hlavní výpadovkou na Semily. Rekonstrukci za 60 milionů korun bude ulice potřebovat kvůli stavbě kanalizace. „Město zaplatí z vlastního rozpočtu zhruba deset milionů. Zbytek pokryje dotace Libereckého kraje, který rovněž uhradí i opravy ulic Alej legií a 28. října, po nichž budou v době uzavírky ulice 5. května vést objízdné trasy,“ sdělila starostka Turnova Hana Maierová. Kraj každoročně zpracovává data o kvalitě vozovek na silnicích druhé a třetí třídy, tedy na více než dvou tisících kilometrech silnic. Z posledního měření vyplývá, že 402 kilometrů silnic je v nevyhovujícím stavu a 421 kilometrů dokonce v havarijním, kdy je jízda po nich již nebezpečná. Celkem je ve špatném stavu zhruba 40 procent krajských silnic.

Přes hrozivě vypadající stav mnoha komunikací, které spadají do kategorie nevyhovující či havarijní, je na tom Liberecký kraj lépe než v minulých letech.

Když před sedmi lety převzal od státu 2110 kilometrů silnic II. a III. třídy, byla zhruba polovina z nich ve špatném stavu a kraj neměl prostředky na jejich opravy. Díky úvěru a čerpání evropských dotací se podařilo v posledních letech zvýšit procento vyhovujících silnic na loňských 61 procent.

Například takzvaná průměrná známka stavu povrchu silnic třetí třídy v roce 2002 činila 3,43 ve stupnici od jedné do pěti, loni už odborníci dali silnicím III. třídy známku 2,38. Z měst a obcí jsou na tom nejlépe, co se týká povrchů vozovek, Liberec, Nový Bor a Hrádek nad Nisou, komunikace v nejhorším stavu mají v Lomnici nad Popelkou, Českém Dubu a v Rokytnici nad Jizerou.