„Vegetace tam prorůstá i místy, kde měly být pražce. Ty jsou úplně shnilé. Upevňovadla neplní svoji funkci," popisuje expert ČD Jindřich Berounský. Tři kilometry přes Polsko tak brzdí plynulý provoz. Zatímco z Liberce do Hrádku mohou vlaky jezdit 100 km v hodině, přes Polsko do Žitavy smí jezdit jen 20 km. Na trati teď sice probíhají opravy, důvod k radosti ale nepřináší.

Oprava neoprava

„Poláci začali trať opravovat, jenže je to taková oprava neoprava. Až výluka skončí, vše se vrátí do stavu na začátku podzimu. To znamená, že vlaky už tam nebudou jezdit současných 20 kilometrů v hodině, ale 30 kilometrů. Vůbec mi to nepřijde normální. Místo toho, aby ten úsek opravili tak, aby se po něm dalo normálně jezdit a vlaky se tam nemusely ploužit, tak udělají jen kosmetické úpravy. Je to úlet, jinak se to nazvat nedá," nebere si servítky starosta Hrádku Josef Horinka. Podobně to vidí i někteří cestující, jako například Marek Dočekal. „Myslel jsem, že opravy, které tam teď probíhají, konečně přivedou tu trať do 21. století. Nechápu, co se tam tedy opravuje, když se rychlost vrátí zase na těch 30 km v hodině."

Podle společnosti Korid, která koordinuje dopravu v Libereckém kraji, je ale i drobná oprava úspěch. „Pro nás je opravdu rozdíl, jestli vlaky jezdí 20 nebo 30 kilometrů v hodině. Jízdní řády jsou totiž nastaveny na tu třicetikilometrovou rychlost, a když teď musely vlaky jezdit přes Polsko 20, tak nabíraly zpoždění," vysvětluje Otto Pospíšil. Pokud by teď Poláci nevyměnili nejvíc prohnilé pražce, celá trať by se musela brzy zavřít. „To by byla velká rána. Pak by to znamenalo, že se nám rozpadnou všechny přepravní vazby směrem do Německa," zmínil už před časem ředitel Koridu Jiří Hruboň.

Polská strana stále neuvedla, kdy a zda vůbec k celkové rekonstrukci tratě přistoupí. Moc času přitom nezbývá. Do tří let má totiž skončit modernizace klíčové tratě z Berlína do Mnichova a bez rekonstrukce tří kilometrů přes polské území přestanou české vlaky na německé spoje v Žitavě navazovat.