Podle projektu by všechna parkovací místa ve městě provozovala jedna soukromá firma, a to po dobu pětadvaceti let. „Návrh pronajmout všechna městská parkoviště jediné privátní firmě nepovažujeme za šťastný, protože firma tak získá monopol,“ uvedl Josef Winter z opoziční strany SOS pro Liberec, který je členem komise dopravy rady města Liberec. V případě monopolního postavení firmy by pak pravděpodobně hrozilo zdražování parkovného.

Náměstek libereckého primátora Milan Šír se o výhodách nového systému nechtěl prozatím bavit. „Omlouvám se, ale budu se k tomu vyjadřovat až po dnešním zastupitelstvu, kde na toto téma proběhne diskuse,“ odpověděl Deníku.

Jak již dříve uvedl, koncesní projekt má dlouhodobě řešit nárůst počtu automobilů ve městě. Podmínkou, jež město klade koncesionáři, který by parkoviště provozoval, je totiž stavba dvou parkovacích domů ve městě.


Koncesní projekt se však nelíbí ani krajskému předsedovi Strany zelených a libereckému zastupiteli Janu Korytářovi. Projekt podle něj nepřinese městu Liberec ani jeho obyvatelům nic dobrého. „Jediné, co za tím vidím, je lukrativní byznys. Pronajmout na pětadvacet let část města jedné firmě, to je opravdu trefa do černého,“ sdělil Deníku svůj názor šéf Strany zelených.

Špatné je podle něj především to, že v této problematice v současnosti neexistují žádné alternativní varianty. „Podle informací, které mám, si město nenechalo zpracovat žádné varianty řešení tohoto problému. Je připraven jen jeden koncept, a to je špatně,“ dodal Korytář s tím, že město jako je Liberec by mělo disponovat dostatečně velkou kapacitou, aby si parkovací systém provozovalo samo.

Podobný názor zastává také Josef Winter. „Parkovné je nástrojem regulace poptávky po parkování a ten musí zůstat v rukou města,“ vysvětlil Winter.

Opoziční strana SOS pro Liberec proto navrhla, aby městská parkoviště spravoval dopravní podnik a desítky milionů tržeb ročně za parkovné by tak mohly snížit jeho ztrátu. Takové řešení se zamlouvá také Janu Korytářovi. Jak uvedl, podobná praxe je poměrně běžná v západní Evropě. Veřejná doprava by se díky tomu propojila s dopravou automobilovou.

„Pak se dá rozvoj veřejné dopravy financovat právě z poplatků, které se vyberou z parkování. Celý systém pak funguje tak, že pokud chci omezit automobilovou dopravu ve městě, zvednu poplatky za parkování a tím získávám prostředky, abych mohl dotovat veřejnou dopravu. Tohle je dobré, moderní a hlavě systémové řešení,“ doplnil Korytář.

Opoziční zastupitelé tak budou na dnešním zasedání hlasovat proti přijetí záměru pronajmout parkoviště soukromému provozovateli. „Považujeme ten záměr za špatný a doporučujeme občanům Liberce, aby přišli na zasedání vyjádřit svůj názor,“ uzavřel Josef Winter.

Jak už jsme uvedli dříve, opoziční zastupitelé a také členové Občanského sdružení Staré město Liberec, nesouhlasí ani se stavbou parkovacích domů, které by přinesly celkem 900 parkovacích míst. Podle nich je výstavba zmíněných domů ve chvíli, kdy v centru města vznikají nové parkovací kapacity v nákupních centrech, přinejmenším zbytečná.