Po letech v sobotu z garáží nevyjely na linky liberecké MHD autobusy společnosti BusLine. Ta dosud v Liberci zajišťovala čtyřicet procent všech spojů. Ode dneška už liberecký podnik dopravu ve městě zajišťuje kompletně sám.

„Vnímám to jako významnou a pozitivní změnu pro Liberec, občané už nebudou být žádným způsobem kýmkoli vydíráni,“ okomentoval to předseda představenstva dopravního podniku Michal Zděnek.

Pozitivní zprávou ale není, že se dopravnímu podniku nepodařilo zajistit dostatek řidičů, což se projevilo na jízdních řádech. Rozsah spojení se od soboty snižuje celkem o pět procent.

„Přistupovali jsme k tomu citlivě, neškrtali jsme slepě od stolu. Využívali jsme mimo jiné data ze sčítacích rámů. Autobusy by měly pojmout všechny cestující, neměli by zůstávat na zastávkách,“ slíbil dopravní ředitel podniku Oskar Zappe.

DELŠÍ INTERVALY

Nejzásadnější změny čekají linku číslo 12, intervaly se na ní prodlouží ve většině částí dne, největší prodloužení se týká víkendů. „Tím, že o víkendu budou nasazeny výhradně kloubové autobusy, tak bude ale kapacita stejná, ne-li ještě větší,“ vysvětlil Zappe. Jinými slovy, cestující si na zastávkách počkají déle, v autobuse pak ale budou mít více místa.

Další velké omezení se týká linky číslo 14 do Ruprechtic a Pavlovic, o víkendu pojede už jen čtyřikrát denně. „Cestující ale mají možnost využít linky 12, 25,“ připomněl Zappe. Méně spojů pojede i na Králův Háj, na Broumovskou či do průmyslové zóny. „Uchráněny“ naproti tomu zůstaly linky 13, 24 a 26 jezdící do Doubí. Ty totiž mají zajišťovat dopravu školáků z ulice 5. května do náhradní budovy.

O chystaných změnách jízdních řádů Deník informoval už ve středu, kdy zpráva vyvolala velkou diskusi mezi čtenáři.

„To se s kočárkem už vůbec nikam nedostanu,“ zlobila se například jedna ze čtenářek. Narážela tím na to, že už i dosud se stávalo, že kvůli přeplněnosti autobusů řidiči cestující s kočárky odkazovali na další spoje.

„Provoz budeme monitorovat, pokud by nastal nějaký kapacitní problém, jsme připraveni to řešit,“ přislíbil Zappe.

Zatímco ještě ve středu se o většině změn hovořilo jako o dočasných, v pátek už primátorův náměstek Jiří Šolc připustil, že některé z nich budou možná trvat déle než několik týdnů.

„Pokud se toto osvědčí a nenastane žádný velký problém, ponechali bychom většinu opatření v trvalé platnosti,“ uvedl Šolc. Časté změny jízdních řádů by podle něj nebyly kvitovány veřejností. „Pokud by nám přišlo třeba sto padesát stížností, tak se tím budeme muset zabývat. Pevně ale věřím, že se tak nestane,“ dodal Šolc.

Podnik má na rozdíl od řidičů dostatek vozidel, včetně jedenácti staronových autobusů, které odkoupil z Německa. Šest z nich je navíc kloubových, pojmou tak více lidí. Cestující však nemohou počítat s tím, že by za jízdenky zaplatili méně peněz. I přes omezení provozu se také nesníží příspěvek, který podniku posílá město. Ekonomika podniku je totiž prý složitým ekosystémem.

Podle ekonomického ředitele podniku Milana Červenky jsou navíc náklady na provoz kloubových autobusů větší než u autobusů běžné délky.