„Nová silnice by se měla otevřít v květnu 2018," oznámil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. A na slavnostním přestřižení pásky bylo opravdu živo. Zástupci kraje, měst Liberce i Jablonce, projektanti, stavaři, investoři, dokonce i ministr dopravy Dan Ťok.

„Ptali se mě, proč zahajuji stavbu v zimě. To bylo na můj osobní nátlak. Sice tu teď leží sníh, ale to nás nemůže zastavit. Čím dřív se začne, tím víc se stavba urychlí," zmínil ministr. „Pane ministře, věřte, že tohle de facto žádný sníh na liberecké a jablonecké poměry není," uklidňoval ho primátor Jablonce Petr Beitl.

Mapa - nákres nové silnice z Kunratic do Jablonce nad Nisou.

Tomu vrásky na čele dělají spíš objížďky, které výstavba nové silnice přinese. „Obávám se, že příjezdy do Jablonce jak od Rychnova, tak od Vratislavic budou ucpané, bude to pro všechny hodně náročné. Bohužel, obchvaty, které by zátěž odvedly mimo město, do té doby nebudou," povzdychl si Beitl.

Posílí tramvaje i ČD

Podle ředitele libereckého závodu ŘSD Josefa Jeníčka je zájmem všech, aby do poslední možné chvíle zůstalo zachováno autobusové spojení mezi Libercem a Jabloncem, které vede právě přes Kunratice, Rýnovice a Mšeno. „Samozřejmě se také bude sledovat, co uzavírky udělají s dopravou ve Vratislavicích a na vjezdu do Jablonce, patrně se budou muset přenastavit intervaly na semaforech, aby byla lepší propustnost, ale to uvidíme, až ta situace skutečně nastane." Zároveň potvrdil, že objízdná trasa pro kamiony a další těžké vozy nad 12 tun povede přes Rádelský mlýn a ne přes Vratislavice.

„Ladí se i posílení tramvají mezi oběma městy, měly by jezdit po deseti minutách. České dráhy také posílí počet vagonů mezi Libercem a Jabloncem, takže lidé budou moci více využívat veřejnou dopravu," uvedl zástupce Českých drah a jablonecký zastupitel Jindřich Berounský.

Vyhrála cena

Vlastní stavbu silnice bude provádět firma M-silnice, která nabídla mezi 11 uchazeči nejnižší cenu. „Původní odhad byl 460 milionů, M-silnice nabídly 296,5 milionů bez DPH," zmínil ministr Ťok. Dva a půl kilometru dlouhá silnice se bude stavět dva roky.

„Dojde k výstavbě tří mostů, z nichž dva budou překlenovat údolí nad Lukášovem, nelze to technologicky uspíšit," obhajuje délku stavby Jan Kroupa. Kromě mostů se postaví i šest opěrných a šest protihlukových stěn, které ochrání okolní obytné domy.

U firmy Novoplast pak vznikne mimoúrovňová křižovatka s podchodem pro chodce. V těchto místech se nacházejí i prameniště, která zásobují vodou místní obyvatele. Řada z nich se bála, že stavba zdroj vody poškodí. „Na to jsme samozřejmě mysleli a pro obyvatele budou postaveny náhradní zdroje vody," ubezpečuje za stavaře Petr Dohnálek. Podle něj bude na stavbě nejsložitější skalní zářez, o který se má opírat první z mostů. „Geologický posudek máme, ale někdy nejde dopředu odhadnout, jak se ta skála bude chovat. To by měl být ale jediný problém na celé stavbě," dodal Dohnálek.

Zhruba 600 metrů od plánované přeložky silnice v Lukášově se nachází přírodní památka Lukášov s výskytem Heuffelova šafránu. Ani tato lokalita by neměla být silnicí nijak zasažena. Trasování budoucí silnice je už teď zaneseno na www.mapy.cz. Je tam patrné, že v Lukášově vznikne velký kruhový objezd a u Novoplastu se zrekonstruuje otočka pro autobusy. „Jsem rád, že tu konečně budeme mít silnici, která důstojně propojí dvě největší města v kraji," řekl hejtman Martin Půta. „Stejně tak bych ale uvítal, kdybychom se konečně dočkali i zahájení výstavby rychlostní silnice z Turnova do Jičína, z České Lípy do Děčína a silnice, která umožní zřízení průmyslové zóny v bývalém vojenském prostoru Ralsko," dodal.