Zatímco v předchozích letech bývalo v polovině ledna už téměř dojednáno, letos to zatím na shodu ani trochu nevypadá. „Vyjednávat jsme začali v listopadu, ale zaměstnavatelé po nás stále chtějí, abychom počkali na to, jak se vyvine situace a jaké budou mít objednávky. Počítám, že jednání potrvají nejméně do března,“ řekl Deníku předseda krajské Asociace samostatných odborů (ASO) Milan Šubrt.

Hlavním tématem vyjednávání je jako tradičně navyšování platů. Zaměstnavatelé však o nějakém výraznějším navyšování kvůli nejisté situaci nechtějí příliš slyšet. Dokonce ani někteří pracovníci podle Milana Šubrta nevyžadují za každou cenu zvýšení mzdy.

„Jsou samozřejmě lidé, kteří nám říkají, že bychom měli být nekompromisní a snažit se tlačit na navýšení platů za každou cenu. Pak jsou tady ale další zaměstnanci, kteří před zvýšením mzdy dávají přednost jistotě. Vědí, že firmy budou skutečně muset šetřit, aby nezačaly propouštět,“ vysvětlil liberecký odborář.

Vyjednávat ještě nezačali u největšího zaměstnavatele v Libereckém kraji, společnosti Denso Manufacturing. Také zde se bude řešit především ožehavá otázka navyšování platů. „Jednat teprve začneme, protože fiskální rok nám začíná až v dubnu. Věřím, že jednání nepřinese žádné větší problémy, protože naše odbory dobře vědí, jaká je v současné době ekonomická situace. Myslím, že se rozumně domluvíme,“ řekl Deníku Jaroslav Antoš z libereckého závodu firmy Denso.

Ekonomická krize se v tuto chvíli začíná prohlubovat a velké automobilky zatím nechtějí odkrývat karty a říkat veřejně, jaká je ve skutečnosti situace. Hodně se podle Milana Šubrta hovoří o tom, že většina firem zanedlouho přejde na dvousměnný provoz. „Mluví se také o tom, že firmy, které dodávají mladoboleslavské škodovce, napodobí její krok a budou v první polovině letošního roku vyrábět pouze čtyři dny v týdnu,“ poznamenal Šubrt.

Jak dodal, na konci ledna pravděpodobně přibude mnoho zaměstnavatelů, kteří začnou na stůl předkládat hromadné výpovědi.