Během uplynulých čtyř týdnů byl ve všech linkách autobusů zakázán nástup a výstup předními dveřmi. U řidiče nebylo možné koupit lístek ani si jej na odbavovacím zařízení označit. Ve vlacích neodbavovali průvodčí. Nařízení vyhlásil krajský krizový štáb s cílem ochránit řidičky a řidiče autobusů, tramvají i průvodčí vlaků, kteří se při práci setkávají s velkým množstvím pasažérů.
Od 16. března tak cestující jezdili většinou zadarmo. „Lidé často zneužívali situace. Nekupovali si lístky ve stanicích, kde nebyl prodej zastaven. Neukazovali nám doklady o tom, že si lístek koupili a pouze zamávali opus kartou, kam se jízdné nahrává. Prakticky šlo ale o ty samé cestující, se kterými jsou problémy i během běžného režimu,“ řekla Deníku průvodčí na páteřní trase ve Frýdlantském výběžku, která v úterý odbavovala cestující.
Od zaměstnavatele dostala ochranné brýle, roušku, rukavice a dezinfekční gel. „Zneužívání probíhalo hlavně co se týká prodejního automatu. Bylo totiž na uvážení cestujících, jestli se ho budou dotýkat a lístek si v něm koupí,“ vysvětlila průvodčí.
Za pravdu jí dal cestující Jaroslav Podzimek, který se o omezení odbavování dozvěděl, až když skončilo. „Při každé cestě jsem si lístek kupoval ve vlaku v automatu. Překvapilo mě, že průvodčí jen prošli a zeptali se, kam jedu. Kartu s nahranou jízdenkou nekontrolovali. To, že jsem mohl jezdit zadarmo, jsem nevěděl a ani mě to nějak nemrzí,“ poznamenal Podzimek.
DBAJÍ NA HYGIENU
Situace ve vlacích mohla být pro někoho nejasná, v autobusech na druhou stranu platila jasná pravidla. Jízdenky se neprodávaly ani u řidičů, ani v kiosku na autobusovém nádraží v Liberci. „Jízdenky se znova začaly prodávat u řidičů při nástupu předními dveřmi a my znovu nabíjíme kupony. Museli jsme nainstalovat ochranné sklo k výdejním okénkům, děvčata mají roušky a udělali jsme opatření, že se k nám smí pouze po jednom a navíc jsme uzavřeli čekárnu. Více dezinfikujeme, otíráme kliky a rozprašujeme dezinfekci v čekárně,“ popsala vedoucí správy autobusového nádraží v Liberci Jitka Kněbortová.
Fakt, že lidé neplatili jízdné, se odrazil ve finančních výhledech objednavatele dopravy, tedy Libereckého kraje. „Za březen nemáme ještě přesná čísla, ale ten propad se bude pohybovat okolo 13 milionů korun,“ přiblížil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
MENŠÍ RIZIKO NÁKAZY
Rozhodnutí o znovuodbavování cestujících kraj učinil v návaznosti na fakt, že od 14. dubna začaly s odbavováním České dráhy. Podle hejtmana Martina Půty tak bylo logické, aby se změny dotkly celého systému dopravy. „Omezení, která platila čtyři týdny, jsme vyhodnocovali minulý týden společně s řediteli čtyř největších dopravních společností. Usoudili jsme, že je dostatek pomůcek k ochraně řidičů a řidiček, aby mohlo znovu dojít k odbavování cestujících. Zároveň cestuje méně lidí, tím pádem je menší riziko nákazy,“ vysvětlil Půta a dodal, že roli hrály také finance. „To, že se neodbavovalo, znamená, že lidé jezdili zadarmo a rozpočet kraje má určitou hranici, kterou je schopný zafinancovat,“ podotkl.
I když došlo k obnovení odbavování cestujících a otevření kontaktních míst, kde si lidé mohou zakoupit jízdné, stále platí vyhlášené omezení provozu vlaků na některých úsecích v Libereckém kraji. Jejich seznam naleznete na www.iidol.cz.