Zdejší nepříliš frekventovaný provoz v už téměř jarním odpoledni sleduje ze své zahrádky starší pár. „Nerozumím tomu, jezdím tu už od roku 1973 a nikdy jsem neměl žádný problém. Teď to tu musím kilometr objíždět,“ diví se muž. Změny si všimla i obyvatelka domu v horní části ulice. „Aut tu přibylo. Ti, kteří dříve jezdili spodem, teď musí kolem nás,“ říká.

Pikantní je, že zjednosměrnění ulice neprovedl magistrát z rozmaru. Řekli si o ně právě zdejší obyvatelé, a to dopisem, který na radnici adresovali v létě. „Žádáme o úpravu značení, jedná se o snížení rychlosti na 30 km/h a zjednosměrnění ulice. Auta se tu vzájemně vyhýbají tak, že vjíždí na soukromé pozemky a devastují je,“ stojí v žádosti podepsané zástupci zdejšího zahrádkářského svazu a osadního výboru.

„O nás bez nás“

Dosluhující vedení radnice žádost schválilo. Než ale stihla celá věc projít úředním kolečkem a značky se v ulici objevily, uspořádal tamní osadní výbor schůzku s občany. „Na ní se lidé vyjádřili, že kompletní zjednosměrnění není to, co by chtěli. Vedení města jsme o tom informovali. Měsíc na to se v ulici značky objevily,“ vypráví předseda výboru Martin Hlavsa, který situaci okolo úzké ulice na periferii glosuje sloganem „O nás bez nás“.

Vlakové koleje. Ilustrační foto.
Německá výluka drobně pozmění odjezdy vlaků v Česku

Jsou ale skutečně obyvatelé Machnína na okraji zájmu radnice, jak osadní výbor tvrdí? Primátorův náměstek Jiří Šolc tvrdí, že ho problém aktuálně zaměstnává více, než by chtěl. „Město se v tomhle případě stalo mlýnským kolem mezi dvěma partami lidí, kteří tam bydlí nebo mají zahrádky,“ myslí si.

Že za ním osadní výbor v lednu přišel a informoval ho o tom, že už o jednosměrku zájem nemá, Šolc potvrzuje. „Řekl jsem jim, že my jim to pískat nebudeme, a když na jednosměrce nepanuje shoda, tak tam žádná nevznikne. Nevěděl jsem ale, že ten složitý proces, který úřad vykonává v přenesené působnosti, už mezitím běží a že jim tam dopravní úřad tu jednosměrku dá,“ vysvětluje Šolc.

Tipsport extraliga: BK Mladá Boleslav - HC Bílí Tygři Liberec.
Máme nejvyšší ambice, ale nejsme jediní, ví trenér Tygrů Pešán

Podle Martina Hlavsy chce nyní osadní výbor iniciovat projednávání přímo v Machníně. „Chtěli bychom, aby se ho zúčastnili kompetentní odborníci z magistrátu a aby se na něm navrhlo optimální řešení,“ říká. „Podcenili jsme, že jsme městu napsali jen to, že je dopravní situaci v ulici potřeba řešit, ale nenavrhli jsme žádné konkrétní řešení. Nechali jsme to jen na schválení radních. Ulice se přitom mohla zjednosměrnit třeba jen částečně a ve zbytku jen vyřešit systém přednosti. My ale nejsme odborníci,“ vysvětluje Hlavsa.

Zvrátit současný stav však podle náměstka Šolce nepůjde tak snadno. „Budeme muset najít mnoho dobrých důvodů, abychom dopravní úřad přesvědčili, že už je ulice bezpečná a chceme ji zase zobousměrnit. Je to jako v Kocourkově,“ uzavírá.