Modernizace tramvajové trati mezi severočeskými městy, která se několikrát protáhla kvůli majetkoprávnímu vypořádání a nárůstu cen, se blíží ke svému konci. Jak informoval náměstek primátora pro technickou správu a informační technologie Jiří Šolc, stavba je víceméně hotová a čeká se na klíčové razítko od Drážního úřadu.

V nejbližší době začnou jezdit povinné zkušební jízdy bez cestujících a budou se zaškolovat řidič. „Tramvaj do Jablonce se rozjede 1. května, kdy o svátečním dni obnovíme tramvajový provoz mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou,“ upřesnil Šolc. Zkušební jízdu po rekonstruované tramvajové trati Vratislavice nad Nisou - Jablonec nad Nisou má za sebou spolek Boveraclub, který vyrazil na koleje s historickou tramvají.

Ilustrační foto.
Speed Marathon je tu. Víme, kde bude v pátek policie měřit na Liberecku

Komplikace přinesly i přeložky vedení nízkého napětí a kvůli počasí nemohli stavaři dokončit poslední etapu rekonstrukce tramvajové trati v ulici u Šamotky. „Práce jsou omezené klimatickými podmínkami, je sice teplo, ale prší. V Proseči nad Nisou byl velice problémový úsek. Také musíme mít nějaký čas na zkoušky, je tam spousta signalizací, to se musí vše seřídit,“ podotkl v minulosti provozně technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Ludvík Lavička.

Zdroj: Jiří Louda

Tramvaj nejezdí od července 2021, původně měla rekonstrukce úseku dlouhého přibližně pět kilometrů skončit loni v červnu, později byl termín dokončení odložen na podzim. Lavička už v minulosti zdůraznil, že od 50. let minulého století, kdy trať vznikla, neprošla rekonstrukcí. V 70. letech šlo pouze o výměnu kolejí a troleje. Nová modernizovaná trať bude mít životnost 30 až 50 let. „Je třeba si uvědomit, že celý projekt se skládá ze 128 stavebních objektů a dalších 20 objektů, které zajišťuje společnost ČEZ Distribuce,“ podotkl.

Jednou z novinek bude společný železniční a tramvajový přejezd, který představuje naprostou raritu v rámci České republiky. Místo bývalého nádraží v Proseči vznikne společné nástupiště pro tramvaj i vlak. Největší změny se dočká Nový Svět, tam vznikne nová výhybna tramvaje. Celý projekt vyjde na 900 milionů korun bez DPH a dvě třetiny pokryje dotace od Ministerstva dopravy.

Mohlo by vás zajímat: Speed Marathon je tu. Víme, kde bude v pátek policie měřit na Liberecku

Zdroj: Deník/Radek Cihla