Pouhý jeden týden uplynul ode dne, kdy se řidičům z části uzavřely kvůli odstraňování povodňových škod z roku 2010 tři úseky silnice vedoucí z Frýdlantu do Bílého Potoka. Přesto už kvůli uzavírkám, či lépe řečeno jejich objízdným trasám, přišel Libereckému kraji důrazný otevřený dopis. Odeslal ho místostarosta Hejnic Jaroslav Demčák. Stěžuje si v něm na neutěšený stav objízdných tras i nezvládnutou komunikaci kraje s městy, firmami 
i samotnými občany Frýdlantska.

Demčák: Havarijní stav, díry a hrboly

V otevřeném dopise se Demčák obrací na kraj jako na investora rekonstrukce silnice 
a opírá se dle svých slov o stížnosti občanů. „Mám řadu výtek, které jsem prostě musel zveřejnit. Je to vlastně to jediné, co mohu pro řidiče udělat," říká.

Hlavním motivem, který otevřený dopis prolíná, je špatný stav objízdné trasy. „Objížďka vedená přes Ludvíkov a Nové Město pod Smrkem je v naprosto havarijním stavu. Je neopravená a byla taková už před vypuknutím prací na silnici v Raspenavě. Některé díry se sice někdo pokusil v minulých dnech zaplácat vrstvou balené směsi, ale asi lopatou. Teď jsou tam kromě děr i hrboly. A řada dalších výtluků tam stále je," vypočítává Demčák.
Upozorňuje také na to, že 
z objízdné trasy byla vyjmuta silnice přes Hajniště, jejíž stav je kritický. Ač bylo původně dohodnuto, že bude před objížďkou opravena a trasu zkrátí asi o tři a půl kilometru.

To, že postoj hejnického místostarosty řidiči podporují, lze vyčíst například na sociálních sítích. Pod otevřeným dopisem mu přikyvuje řada uživatelů Facebooku. „S tím nelze nic jiného než souhlasit. Bohužel tuto trasu musím absolvovat každý den dvakrát. Minimálně oprava úseku Hajniště – Ludvíkov by ušetřila velkou část na objízdné trase a nehnala by všechny objíždějící řidiče přes centrum Nového Města pod Smrkem," píše například David Šárka.

Mastník: Projet lze, sám jsem to ověřil

Otevřený dopis je určen vedení Libereckého kraje, především pak do rukou radního pro dopravu Vladimíra Mastníka. „Samozřejmě že jsem ho četl 
a zabývám se jím. Ostatně trasu jsem si znovu osobně projel, protože jsem byl zděšen 
a čekal jsme nějakou havárii. Ale cesta je poměrně dobře sjízdná. Jen je ta objízdná trasa prostě o 11 kilometrů delší, než cesta přes Raspenavu. A já chápu, že se to motoristům nelíbí," podotýká.

To, že by v minulosti slíbil opravu silnice přes Hajniště, popírá. „My jsme slíbili, že opravíme silnici z Ludvíkova přes Libverdu. A ta opravená je. Sice vím, že je to náplast na náplast, ale na větší opravu není," říká.¨

Speciálně u sinice z Hejnic do Ludvíkova přes Libverdu by šlo o práce za desítky milionů korun. „My s ní v budoucnu počítáme a opravena bude kompletně i s podlažím. Zatím však budou muset stačit lokální opravy děr," podotýká Mastník.

Potíže mají zmírnit autobusy a vlaky

Krajský radní chápe, že rekonstrukce silnice, kterou poničila velká povodeň před téměř čtyřmi lety, motoristům způsobuje řadu komplikací. Od časové ztráty přes nepohodlí. „Nicméně opravit se to musí. Jde o investici za zhruba 150 milionů korun, tedy velkou akci a nějaké oběti 
a ústupky to s sebou nese. Snažili jsme se ale situaci zmírnit jak to jen jde. Například posílenými vlakovými spoji přes Raspenavu nebo autobusy. Dopravní obslužnost mimo běžný rámec nás za ten rok 
a půl přijde na zhruba dva miliony korun. Proto apeluji na řidiče, aby obslužnosti více využívali," říká Mastník.

Tím ale nahrává opět Jaroslavu Demčákovi. „Sám jsem cestu autobusem přes Nové Město pod Smrkem autobusem absolvoval a bylo to utrpení. Připomínalo mi to scénu z filmu Hej Rup, jak vyráběli na starém automobilu z mléka máslo. Naprosto vyklepané duše se po osmi kilometrech dostaly do Nového Města na normální silnici, kde si mohly vydechnout," popisuje zážitek. A vyzývá krajské radní, aby se se zástupci dotčených měst sešli a situaci ohledně špatného stavu objízdné trasy pomohli řešit.

Raspenava se dopravě zavřela

Stranou sporu zatím zůstává Raspenava. Tamní vedení nechalo pro mimomístní úplně uzavřít vedlejší silnice. „Není se čemu divit. Jsou nově opravené a pro objízdnou trasu i kvůli své šířce ne příliš vhodné," shodují se vzácně Demčák i Mastník.