„Přeložku dokončil ČEZ v prosinci 2012. To bránilo téměř dva roky dokončení stavby," popsala Deníku Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Podle mluvčí ředitelství je většina prací hotova. Závěrečné úpravy jsou v plánu na jaro. „Teď je, s ohledem na panující klimatické podmínky, technologická přestávka, přičemž stavba je z velké části hotová. Chybí jen napojení na stávající komunikaci na začátku úseku, vozovkové vrstvy na části trasy a část protihlukových stěn," popsala Ledvinová.

Dělníci by se měli na rozestavěný úsek silnice I/13 vrátit během března a dubna. Otevření úseku je plánováno na letní měsíce tohoto roku. Původní termín však zněl říjen 2011.

Čtěte také: Obchvat v Mníšku je rájem mladých závodníků

Krátký úsek vedoucí ze Svárova přes Stráž nad Nisou uleví hlavně Krásné Studánce. Přes ni denně proudí několik tisíc automobilů a většina řidičů si nedělá hlavu ani s přikázanou šedesátikilometrovou rychlostí. „Z mého pohledu se dokončení silnice nemůžu dočkat. Jako řidič z povolání to beru jako velkou úsporu času. Každá uspořená minuta a koruna na naftě je dobrá," řekl Deníku Jan Voldřich. Podle něho si oddechnou především řidiči kamionů.

„Nejhorším úsekem při cestě kamionem na Frýdlant je podjezd železniční trati v Krásné Studánce. Projede tam jen nižší náklaďák," dodal. Výškové omezení se týká kamionů nad 4,1 metru.

Stavba za více jak půl miliardy byla schválena už před necelými devíti lety. Stavět se mezi Svárovem a Mníškem začalo až začátkem roku 2009. Jedinou používanou částí nového obchvatu je zatím kruhový objezd před Mníškem. Ten za několik měsíců doznal drobných škod. „Objezd je zatím v provizorním stavu. Dokončíme jej, až bude hotová přeložka ze Stráže do Krásné Studánky," řekl už dříve Josef Jeníček z Ředitelství silnic a dálnic.