Inspirovaly se v projektu Mosty, který se chystá za podobným účelem na Frýdlantsku. Zároveň všech deset obcí adresovalo žádost vládě, která před několika dny neschválila navýšení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o 3,2 miliardy korun. „Změna tohoto rozhodnutí by výrazně usnadnila opravu komunikací v regionu,“ řekl starosta Chrastavy Michael Canov.
Záměr obcí na koordinaci nutných oprav a plánovaných projektů vychází z projektu regionu Frýdlantsko, který byl nedávno představen. Na Frýdlantsku by měl ušetřit až 850 milionu korun, úspora v mikroregionu Hrádecko - Chrastavsko zatím není vyčíslená. „Musíme vytvořit souhru již delší dobu chystaných projektů a oprav po záplavách.
Řada chystaných investic se totiž dokonce týkala některých komunikací, které po povodních prakticky přestaly existovat,“ řekl novinářům starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta. Právě opravy komunikací jsou nyní v regionu ožehavé téma. Vláda totiž na svém zasedání 25. srpna neschválila navýšení rozpočtu SFDI o 3,2 miliardy korun, které navrhoval ministr dopravy Vít Bárta, ale pouze o 665 milionů korun.
Ty jsou ale určeny pouze na dálnice a silnice 1. třídy ve vlastnictví státu. „U nás v obcích jsou páteřní komunikace ty krajské. Pokud se je nepodaří opravit, pak často ztrácí smysl i další úprava místních komunikací, protože ty jsou na ně vázané,“ podotkl Canov.
Právě ten inicioval sepsání žádosti mikroregionu adresované vládě. Obce chtějí, aby byla do SFDI převedena požadovaná částka. „Převod by umožnil rychlé čerpání financí, a to dokonce až ve výši 100 procent nákladů. Nyní však krajům zůstává pouze čerpání z dotačních programů Ministerstva pro místní rozvoj, kde je ale poloviční spoluúčast,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler.
Podle starostů to bude v praxi znamenat zásadní zpoždění v obnově zničených komunikací a mostů. Vzhledem k poloviční spoluúčasti prý budou opravy i neúplné a potřebné náklady pak zcela ochromí rozvoj Libereckého kraje jako celku.