Nejméně ve dvou případech za necelých jedenáct měsíců fungování Senior linky se podařilo strážníkům zachránit peníze a možná i zdraví důvěřivých seniorů.

„V jednom případě se jednalo o muže, který chtěl od seniora peníze pro jeho syna. Ve druhém případě oznamovatele kontaktovaly osoby vydávající se za pracovníky RWE, a. s.,“ upřesnila Daniela Bušková, tisková mluvčí městské policie. Bohužel však ve většině případů senioři zaváhali a na linku pomoci zavolali až s křížkem po funuse.

„Častokrát se jednalo například o podomní brusiče nožů, kteří za nabroušení nožů požadovali tisíce a v mnoha případech je i dostali. Až po zaplacení volali rozpačití důchodci na městskou policii,“ pokračuje Daniela Bušková.

Mimo to pak třeba zaznamenali případ aktivního seniora, ke kterému se vetřel cizí muž s tím, že mu veze zabijačku od přítele, ale potřebuje za ně zaplatit. Tvrdil, že zboží má v autě. Muž si však vše chtěl ověřit a šel s podvodníkem k vozidlu. Ten se tam začal vykrucovat, že mu vozidlo ukradli. Utekl když chtěl senior kvůli údajné krádeži vozu přivolat policii.

„Velkou část telefonátů tvořily dotazy na ověřování pracovníků firem poskytujících služby (např. plyn, elektrika, apod). V naprosté většině bylo ověřeno, že se jedná o pravé zaměstnance, kteří služby nabízejí obchůzkou bytů,“ pokračuje tisková mluvčí.

A to je jeden z typických příkladů, kdy může Senior linka pomoci. V silách pracovníků call centra je totiž možnost u společností ověřit, zda údajný pracovník je skutečný.

Praxe podle Daniely Buškové ukázala, že právě takové služby pachatelé nejčastěji zneužívají jako záminku pro vniknutí do bytu, kde následně dojde ke spáchání trestného činu, a to jak majetkového, tak i násilného charakteru.

Volají špatně

Senioři však většinu svých telefonátů stále směřují na linku 156 nebo na linku operačního střediska. „Počet hovorů přímo na Senior linku je proto pouze něco přes 20. Počet hovorů se stejnou problematikou na jiná telefonní čísla je ale ke stovce,“ vyčíslila Bušková.

Nabádá proto seniory, kteří se cítí v ohrožení, aby se nebáli využít speciální telefonní číslo, které je pro tyto případy určené. „Je na něm připraven školený pracovník, který má i na žadatele daleko více času než pracovníci operačního střediska, kam je svedeno tísňové volání, a navíc i zatěžují tuto linku,“ vysvětluje mluvčí.

Starší lidé však o speciální telefonní lince mnohdy nemají ani tušení. „Nabádáme neustále babičku, aby nikoho k sobě domů nepouštěla, ale je hrozně důvěřivá. O Senior lince jsem se před časem dozvěděl, takže jsem číslo napsala na papírek a babičce nalepil na vnitřní část dveří. Aby ji to koplo, když bude chtít otevřít někomu cizímu,“ popsal své řešení, jak babičku alespoň částečně ochránit, Libor Červeňák z Liberce.