Jak se dalo předpokládat, do soutěže o koupi letiště v Liberci – Ostašově se přihlásil jediný zájemce. Výběrové řízení už na konci minulého týdne skončilo, zájemci museli nabídnout jako minimální cenu bezmála 105 milionů korun.

Informoval o tom mluvčí libereckého magistrátu Martin Korych. Kdo má o sedmdesátihektarový areál zájem, neřekl. Neprozradil ani, kolik peněz firma nabízí. Obálka s nabídkou se bude otevírat až příští týden a o prodeji bude rozhodovat liberecké zastupitelstvo zřejmě na konci května. Podle neoficiálních informací je jediným zájemcem o letiště zakladatel firmy Integra Petr Turek, který je náruživým amatérským letcem. Město chce za pozemky nejméně 104,9 milionu korun.

Záměr prodat letiště zveřejnil Liberec na úřední desce už loni na podzim. Není to přitom poprvé, co se jedná o prodeji rozlehlého areálu, město totiž do jeho rozvoje investovat nechce.

„Jsem přesvědčen o tom, že Liberec díky své poloze letiště mezinárodního typu nepotřebuje, jsme blízko Prahy a Drážďan a firmy většinou využívají normální letecké linky,“ řekl již dříve liberecký primátor Jiří Kittner (ODS).

O prodeji areálu se jednalo už před pěti lety, kdy chtěla mezinárodní letiště v Liberci vybudovat firma Exonex Airport CZ. Společnost slibovala do rozvoje areálu investovat půl miliardy korun, projekt ale ztroskotal.

Libereckému kraji se záměr prodat letiště dlouhodobě nelíbí. „Letiště by mělo zůstat městu. Je to jediná plocha v okolí, kde může ležet. A nikdo neví, co má s místem v plánu nový majitel,“ řekl náměstek libereckého hejtmana Martin Sepp (ČSSD).

O odkoupení letiště přesto kraj neuvažuje, za současné ekonomické situace na něj nemá. Vedení kraje nedávno v dopise požádalo liberecké představitele, aby ještě svůj záměr zvážili. Nenavrhují ale žádné řešení a nabídli jen nekonkrétní spolupráci.

„Chceme, aby letiště fungovalo jako veřejné mezinárodní. Dali jsme proto Aeroklubu dotaci 1,1 milionu korun na tři roky. Peníze by měl využít na zajištění bezpečnosti a dalších věcí a získat pak licenci na provoz,“ dodal Sepp.

Město ale smlouvu Aeroklubu už vypovědělo. Letiště Liberec zahájilo provoz v dubnu 1934. Před několika lety přišlo o mezinárodní status, když Aeroklub České republiky požádal Úřad pro civilní letectví o jeho pozastavení. Znovu se mezinárodní provoz obnovil až předloni.

Nyní letiště funguje jako mezinárodní, ale neveřejné, takže letadlo ze zahraničí se musí ohlásit 24 hodin dopředu. Kvůli hluku a neosvětlené ploše mohou v Liberci přistávat letadla jen ve dne, areál navíc nemá pevnou přistávací dráhu, takže tam mohou přistát jen malá letadla do 5,7 tuny pro 12 až 14 pasažérů.

Vybudování pevné dráhy by podle odhadů přišlo na 200 až 300 milionů korun. Na takovou investici ale město nemá. Proti prodeji libereckého letiště protestovali nedávno také zdejší letci. (čtk)