Podle vyjádření generálního ředitele ČD Petra Žaludy došlo v průběhu realizace projektu na straně výrobce k časovému skluzu, způsobenému problémy s některými subdodavateli. „Přestože dodavatel vozidel zahájil jejich oživování kromě svého pracoviště ve Veltenu rovněž i v Ammendorfu, nepodařilo se tím tento skluz vyrovnat,“ sdělil ředitel. Zbývající motorové vozy by měly být dodány a uvedeny do provozu do 10. února 2012.

Pro urychlení uvádění vozů do provozu zajišťují ČD místo výrobce technicko bezpečnostní zkoušky, u vozů přejímaných v Ammendorfu zkušební jízdy a na drážním úřadu průkazy způsobilosti vozidel. Náklady s tím spojené mají být švýcarskému výrobci Stadler Pankow vyúčtovány.

Kraj: V únoru vyčíslíme penále

Pokutu chce ale nadále uplatnit i Liberecký kraj, který měl Stadlery smluvně objednané na Jizerskohorskou železnici. Náměstek hejtmana za resort dopravy Martin Sepp (ČSSD) tvrdí, že si ČD nedokázaly ošetřit smlouvy s dodavatelem vozů Stadler takovým způsobem, aby byly kryty jejich závazky.

„Mohu jen konstatovat, že dopravce neplní kvalitativní standardy, k nimž se zavázal ve smlouvě. Dle ní mělo být do změny jízdních řádů, tedy do 11. 12. 2011 nasazeno všech 16 jednotek, což se nestalo. Jak jsme již deklarovali, Liberecký kraj bude ve věci opožděného dodání vozů Stadler postupovat dle platné smlouvy, to znamená, že na začátku února vyčíslí ČD první penále,“ sdělil na dotaz Deníku Sepp.

RegioShuttle RS1 Stadler, jak zní celé jméno vlaků, vyrobil berlínský závod švýcarské firmy Stadler. Dodávka nových souprav přišla ČD na více než 1,2 miliardy korun, 93% nákladů získaly z EU. „České dráhy nabídly Libereckému kraji jeden z nejmodernějších vozidlových parků v ČR a dokonce i v celé střední Evropě, drtivá většina spojů v kraji bude dostupná pro vozíčkáře a podstatná část regionálních spojů bude také klimatizovaná,“ zdůrazňuje Petr Šťáhlavský, mluvčí ČD.

„Štádlery“, jak se novým vlakům mezi zasvěcenými zkráceně říká, jsou osvědčené vozy, kterých v Německu jezdí 400. Vůz byl speciálně navržený pro regionální dopravu a na jeho vývoji se podíleli čeští konstruktéři. Umožní cestovat z Liberce přímo do Harrachova, Bílého Potoka pod Smrkem, Černous i do Nového Města a Jindřichovic pod Smrkem bez přestupů.

Díky tomu, že ne všechny jednotky byly dodány, tato výhoda zatím nemůže být využita. Vlaky totiž fungují na principu rozpojení, kdy každá část může jet jinam. „Pomíjím nekvantifikovatelné škody pozdního nasazení Stadlerů jako je nezkušenost strojvedoucích a z toho vyplývající delší jízdní doby a rozpad návaznosti jízdních řádů na Frýdlantsku díky zpoždění vlaků v prvních týdnech platnosti nového grafikonu,“ doplnil Martin Sepp.