3650 korun. Tolik stojí roční jízdenka na MHD v Praze. Liberečané sice mají ve srovnání s hlavním městem k dispozici nesrovnatelně menší rozsah spojů, i tak tu ale cena roční „tramvajenky“ činí 5520 korun, což z liberecké MHD dělá nejdražší v republice. Od září tomu ale bude konec. Také v Liberci půjde roční kupón koupit za 3650 korun. Vyplývá to z nového tarifu MHD, který v úterý schválili radní.

Největší zlevnění však čeká na děti, studenty a seniory. Od 1. září za jednotlivou jízdenku zaplatí pouhých 5 korun, za měsíční 132 korun a za čtvrtletní 342 korun. Právě vládní slevy pro tyto skupiny cestujících byly hlavním důvodem, proč radní změnu tarifu schvalovali. V městské dopravě se sice poskytovat nemusí, pokud by tomu ale tak nebylo, nastal by zmatek.

„Ze strany ministerstva budou kompenzovány pouze slevy na příměstských spojích, tedy například linka 20 do Šimonovic nebo linka 11 do Jablonce,“ vysvětlil primátorův náměstek Tomáš Kysela. Pokud by tedy ceny MHD zůstaly na dnešní úrovni, cesta třeba mezi nádražím a Fügnerovou by se zásadně lišila podle toho, která linka by zrovna přijela.

SLEVA PRO BOHATÉ?

Zlevní ale i ceny „tramvajenek“ pro dospělé měsíční z 580 korun na 530 a čtvrtletní z 1520 na 1370 korun. Na tyto ceny dosud dosahovali pouze ti, kteří se zapojili do věrnostního programu. Ten se ale nyní zruší a jednotné levnější ceny budou platit pro všechny. Na držitele zmíněného ročního kupónu, kterých bylo v loňském roce asi třináct set, čeká zlevnění zhruba o třetinu. Vedení města očekává, že se počet těch, kteří si pořídí roční kupón nyní zvýší.

Část cestujících si ale tak vysoký jednorázový výdaj nemůže dovolit. Krok města proto může působit jako „sleva pro bohaté“. Na splátky tramvajenka zatím koupit nepůjde. „Uvažujeme o tom, ale zatím jsme to neřešili,“ uvedl primátorův ekonomický náměstek Jan Korytář.

A kde na zlevnění město vezme peníze? Spoléhá právě na ministerstvo financí a jeho kompenzace. Zatímco dosud se slevy pro děti a seniory hradily z městského rozpočtu, nyní je na části linek pokryje právě ministerstvo. „Slevy budou kompenzovány na linkách, kde alespoň jednou za den jede spoj za hranice města,“ uvedl Kysela.

LINKY SE PROTÁHNOU

Město tak chce využít třeba i to, že zastávka „Pavlovice křižovatka“ leží na katastru Stráže nad Nisou. Kompenzace tak plánuje pobírat na celou linku 24 až do Doubí. A úvahy jdou ještě dál. „Budeme se snažit převést co nejvíce linek do příměstské dopravy. Spousta linek končí na okraji města, můžeme je protáhnout o kus dál,“ navrhl Kysela, podle kterého je ovšem otázka, jak dlouho bude takovýto postup ministerstvo tolerovat.

S těmito obavami souhlasí i primátor Tibor Batthyány. „Příměstských linek je po republice tolik, že na to vládě nemůžou peníze stačit. Podmínky kompenzací se dost možná zpřísní,“ obává se. Tak razantní snížení ceny kupónu proto považuje za riskantní, sám ji navrhoval prozatím snížit jen na 4200 korun.

„Měli jsme si nejdřív ověřit, zda nám budou slevy skutečně takto kompenzovány,“ uvedl Batthyány. Většina radních jej ale přehlasovala.