Na zkušenosti s nočním provozem jsme se zeptali Martiny Poršové, tiskové mluvčí Dopravního podniku města Liberce (DPML).

Jak se noční linky osvědčily?

Cestující vítají možnost noční dopravy, mají své opodstatnění v každé době, v každém městě, kde je nabízeno kulturní a sportovní vyžití pro veřejnost.

Jaká je jejich vytíženost?

Nejvytíženějším dnem je poslední pracovní den, před dnem pracovního volna. Ostatní dny mají přibližně stejnou vytíženost. Průměr na jedné noční lince v pátek a sobotu je 55 cestujících. Ostatní dny do 15 osob.

Zaznamenali jste během provozování nějaké výtržnictví opilců, popřípadě násilí z jejich strany?

Ano, tyto situace patří bohužel do provozu MHD nejen u nočních linek, ale i linek večerních. Spolupracujeme jak s městskou, tak ze státní policií. Řidič okamžitě hlásí situaci na dispečink, ostatní již zařizuje dispečer. Jeden příklad za všechny. Pátého července letošního roku dokázali vandalové během jedné noční hodiny zcela rozřezat sedačky

Uvažujete o změně, například rozšiřování, nebo naopak zužování linek?

Ne, nemáme avízo, že by bylo potřeba noční linky rozšířit. Se změnami počítáme v souvislosti se SKI 2009, kde doprovodné programy MS určité změny přinesou i do jízdních řádů nočních linek.

Mají řidiči problém s těmi linkami, že by například odmítali je jezdit?

Vůbec žádný.

Kdy v Liberci noční linky začaly?

Pro vaši zajímavost, úplně první noční linka byla zavedena na tramvajové trati již v roce 1900. Cena jízdného byla dvojnásobná ceně denní jízdenky – takže v noční jízdné bylo 20 haléřů.

Noční autobusy a tramvaje v současné době rozváží cestující během týdne do většiny libereckých čtvrtí ještě půl hodiny po půlnoci, v pátek a v sobotu potom ještě déle, až do druhé hodiny ranní. A setkávají se s pozitivním ohlasem. „Je to super, že když se jdu o víkendu bavit, nemusím si volat taxíka. Vyjde mě to rozhodně levněji. Dřív jsem chodila z diskoték pěšky,“ pochvaluje si noční linky Andrea Joklová z Liberce.