Nemocnici to však přinese složitější administrativu a pacienti se pravděpodobně musí připravit například na dlouhé fronty v lékárně. „Přinese to spousty problémů a komplikací, ale je to vůle zřizovatele, takže se samozřejmě musíme přizpůsobit,“ uvedl generální ředitel Krajské nemocnice v Liberci Luděk Nečesaný.

Zkušenosti ze Středních Čech, kde platí poplatky kraj již od ledna, hovoří jasně. V lékárně se tvoří fronty i na hranici pracovní doby, takže lidé mají problém, aby si vůbec stihli své léky vyzvednout.

Podle lékařského ředitele nemocnice Martina Zítka je vše připraveno. Jak bude situace vypadat ve skutečnosti, však předem nelze odhadnout. „Fronty se dají předpokládat, nicméně od pondělí navýšíme kapacitu lékárny a budeme se snažit, aby ten zvýšený zájem neovlivnil provoz lékárny,“ konstatoval Martin Zítek.

Systém bude v nemocniční lékárně fungovat tak, že přímo naproti lékárně budou dvě úřednice vyřizovat papírování. Každý pacient totiž musí podepsat souhlas s tím, že za něj poplatek uhradí Liberecký kraj. K receptu si tak pacient ponese ještě dva papíry, jeden si nechá a jeden odevzdá v lékárně. b„Přijali jsme kvůli tomu z Úřadu práce dvě pracovnice, které zaučujeme tak, aby od pondělí vše bez problémů zvládli,“ podotkl Luděk Nečesaný.

Jedná se podle něj o jiný systém administrativy než ve většině krajských lékáren v republice. „Je to proto, aby se zaměstnanci lékárny mohli věnovat své práci. Myslíme si, že je to kultivovanější řešení,“ dodal ředitel Nečesaný.

Složitější papírování čeká na pacienty, kteří do lékárny nepřijdou z liberecké nemocnice. Ti budou muset absolvovat poněkud zdlouhavější administrativu, zvláště v případě, když v Krajské nemocnici v Liberci ještě nikdy nebyli. „V prvních dnech tady budou určitě nějaké zmatky, tomu se nevyhneme. Ale bude tady značení, tak si na to snad lidé zvyknou,“ poznamenal lékařský ředitel Martin Zítek.

K žádnému zdržování by kvůli novému systému snad nemělo docházet na ambulancích. Tam se změna podle Nečesaného naopak projeví pozitivně. „Zdravotníci budou mít méně práce, protože jim odpadne ta každodenní složitá manipulace s penězi. Navíc díky tomu nejspíš zmizí neplatiči, kteří nechtěli poplatek uhradit ani po několika vyzváních,“ řekl ředitel nemocnice s tím, že lékárna nejspíš zaznamená také o poznání vyšší zisk, protože její služby začne pochopitelně využívat více lidí.

Jak Nečesaný podotkl, liberecká nemocnice nemá strach z toho, že by v důsledku zvýšení zájmu hrozila situace, že by třeba nějaké léky došly a nebyly k dostání. „Tam problém nenastane, protože máme velmi nadstandardní vztahy se dvěma velkými dodavateli. Pokud budeme nutně potřebovat, zásilku nových medikamentů dostaneme během dvou až tří hodin,“ uklidnil generální ředitel.

Martin Zítek také připomněl, že úhrada poplatků krajem, je vlastně dar. Takže pokud výše poplatků přesáhne za rok hodnotu tři tísce korun, bude mít pacient povinnost podat příslušnému Finančnímu úřadu daňové přiznání a uhradit daň. „S tím už my jako nemocnice nic nenaděláme, protože občan je povinen hlídat si své daně. Je to jeho starost,“ dodal Zítek