Nekonečný příběh s nejasným koncem připomíná situace kolem stavby silnice, která má propojit Českou republiku s Německem v oblasti Trojzemí.
Zatímco německá část už je dokončena a Češi také dodělávají poslední úpravy, čtyři kilometry dlouhý úsek vedoucí přes Polsko se dodnes ani nezačal stavět. Podle původních plánů přitom po silnici měla jezdit auta již loni na podzim.

„Bohužel situace zůstává nadále naprosto stejná, Poláci neustále opakují, že mají problémy s financováním své části stavby,“ postěžoval si radní Libereckého kraje pro dopravu Vladimír Richter.

K malému posunu přece jen došlo, bohužel zatím pouze v oblasti slibů přicházejících z polské strany. Podle Richtera se totiž Poláci zavázali, že s řešením financování přijdou na dalším zasedání pracovní skupiny, které se uskuteční 5. prosince.
„Jsme zvědaví, zda tu situaci z penězi opravdu vyřeší,“ podotkl Richter s tím, že Poláci mají několik možností, jak potřebné finance získat. Peníze jim však určitě neposkytnou Němci ani Češi.

„My i německá strana jsme jim řekli jasné ne. Podle našeho názoru mohou peníze získat spíše z polských státních zdrojů. Další možností, jak ušetřit, je změnit rozsah projektu, například tak, že by podél silnice nebyla plánovaná cyklostezka,“ vysvětlil Vladimír Richter. Polákům přitom na stavbu chybí podle odhadů až 10 milionů Eur.

Smlouvu o výstavbě silničního spojení mezi Hrádkem nad Nisou, polskou Bogatyniou a německou Žitavou podepsali zástupci všech tří zemí dne 5. dubna 2004.
Původně měl být projekt včetně výstavby nové silnice na polském území dokončen do konce roku 2007. Součástí má být také most přes Lužickou Nisu na polsko – německých hranicích.

Mezinárodní silnici však považují za prioritu pouze německá a česká strana. Němci, kteří na stavbu dali 13 milionů eur, vidí jako přínosné zejména připojení Euroregionu na svou dálnici A4.
Česká republika do silnice investovala kolem dva a půl milionu eur, tedy zhruba 60 milionů korun. Také pro Čechy bude silnice výhodná především z hospodářského hlediska.

„Současný stav je takový, že Liberecký kraj nemá v podstatě žádné přímé silniční propojení do Německa. Ve chvíli, kdy je průmysl na velkém vzestupu, by takováto komunikace průmyslovou dopravu velmi zjednodušila,“ řekl Deníku již před časem starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta.
Na českém území je komunikace vedoucí ke státním hranicím již hotova. Zbývá již pouze dokončit vodorovné dopravní značení a propust na státní hranici.