Silnice v Libereckém kraji patří podle dat pojišťoven webu portalnehod.cz k nejnebezpečnějším v celé republice. Na Liberecku jsou to zejména dvě, ona zmíněná I/35, tedy průtah Libercem a I/13, což je silnice na Frýdlant v oblasti Albrechtického kopce. Podle dat Portálu nehod došlo za posledních 24 měsíců v Libereckém kraji k 9107 nehodám, zranilo se při nich 2258 osob. Podle odhadu pojišťoven vznikla škoda za téměř 1,2 miliardy korun. „To dělá ze silnic Libereckého kraje jedny z nejnebezpečnějších v zemi. Pokud se podíváme na přepočet podle počtu obyvatel, pak patří kraji třetí místo se 2092 nehodami na 100 tisíc obyvatel. Před sebou má jen Ústecký kraj a Prahu,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která údaje o nehodovosti shromáždila.  

Nejnebezpečnější místo Libereckého kraje najdeme přímo v Liberci, na frekventované čtyřproudové dopravní tepně, na průtahu městem. K nehodám dochází na přemostění poblíž mimoúrovňové křižovatky na 22. kilometru silnice. V posledních dvou letech tady došlo bez jedné k padesáti nehodám řidičů, kteří nepřizpůsobili rychlost stavu vozovky. Vznikla přitom škoda za více než deset milionů korun. Druhé místo rovněž na silnici číslo 35 je na 18. kilometru u Starých Pavlovic. Za poslední dva roky zde došlo ke 30 nehodám, jejichž příčinou bylo rovněž nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Vznikly zde podle odhadu pojišťoven škody za více než 6 milionů korun. 

„Nepřiměřená rychlost je dlouhodobým problémem našich silnic nejen v Libereckém kraji. Tyto nehody mívají ty nejvážnější následky,“ upozorňuje Jan Polák z Týmu silniční bezpečnosti Libereckého kraje. Nejohroženější skupinou jsou podle něj začínající a mladí řidiči, kteří mají vyšší toleranci k riziku. Za problémovou skupinu označuje i motocyklisty, kteří nejsou v případě srážky či pádu pořádně ochráněni. „Rychlým řešení v daných úsecích by mohl být dohled nad rychlostí, a to i automatizovaný. Dlouhodobá prevence si žádá změnu výuky řidičů nejen v autoškolách,“ domnívá se Polák. 

Nehodovost berou v potaz při přípravách oprav či výstavbě také silničáři. Pokud chystají rekonstrukci místa, kde došlo k většímu množství nehod a je nebezpečné, snaží se vymyslet a provést nějaké opatření. „V rámci přípravy projektu věnujeme pozornost mimo jiné intenzitě dopravy, společenskému využití konkrétní silnice, samozřejmě i nehodovosti, provádíme diagnostický průzkum a podobně. Vše pak zohledňujeme,“ vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Dana Zikešová. 

Konkrétní bezpečnostní úpravy na Liberecku, s ohledem na nehodovost, ŘSD už nyní realizuje anebo chystá. Například na silnici I/13 z Liberce na Českou Lípu, za Bílým Kostelem, kde došlo k několika střetům aut se zvěří, momentálně silničáři staví přechod pro zvířata a oplocení silnice. V plánu jsou velké rekonstrukce zahrnující bezpečnostní opaření i na nejrizikovější silnici I/13 u Liberce.  

„V letech 2024–2025 máme v plánu na 18. kilometru rekonstrukci vozovky, mostů a zádržného systému a na 22. kilometru rovněž rekonstrukci vozovky a zádržného systému,“ doplnila Zikešová. Všechny tyto úpravy mají mimo jiné za cíl zvýšit bezpečnost daných úseků.