Velký ohlas vzbudil příspěvek na sociální síti, kde jedna z uživatelek popisovala údajný agresivní zákrok revizorů vůči cestujícímu bez jízdenky. Řada lidí ale v diskuzi poukázala na nereálný scénář události, až nakonec uživatelka celý příspěvek smazala. Oficiální stížnost nezaznamenal ani Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Podle mluvčí DPMLJ se ale pravděpodobně kvůli všeobecné frustraci ve společnosti množí případy napadení revizorů. Lidé upozorňují i na linky, kde často jezdí černí pasažéři.

„Cestující mohou podat stížnost na stránkách dopravního podniku, osobně na zákaznickém centru či telefonicky. Řešit to systémem tiché pošty či ve facebookových skupinách není rozhodně vhodný způsob,“ informovala mluvčí DPMLJ Martina Poršová.

Slavnostní rozsvícení vánočního stromu v Liberci
Vánoční strom rozzářil liberecké náměstí. Trhy začnou poslední listopadový den

Oddělení přepravní kontroly řeší průměrně dvacet stížností cestujících měsíčně, většinou se jedná o žádosti na přehodnocení výše pokuty. Někdy si stěžují i na chování revizora. „Lidé mnohdy mají pocit, že je pokuta nespravedlivě vysoká, případně celkově nespravedlivě udělená, a mají pocit křivdy. Někteří z těchto cestujících pak mají potřebu řešit vzniklou situaci slovními útoky na pracovnice přepážek, občas dojde i k fyzickému napadení kontrolních pracovníků,“ řekla vedoucí přepravní kontroly Lucie Svitáková.

Před časem tak například dopravní podnik řešil stížnost, kdy si cestující z důvodu časové tísně potřeboval urychlit cestu o úsek jedné zastávky a rozhodl se využít spoj, který právě projížděl kolem. Při nástupu si všiml revizora a snažil se situaci vyřešit okamžitým zakoupením SMS jízdenky.

„Poté, co mu revizor sdělil, že takovou jízdenku mu neuzná jako platný jízdní doklad, opakovaně volal na zákaznickou linku, kde slovně útočil na pracovnice na druhé straně. Následně poslal stížnost, ve které situaci označil za absurdní, protože měl zájem o využití spoje pouze na jednu zastávku a vyměřená pokuta mu přišla nepřiměřeně vysoká,“ doplnila Svitáková.

Autobusový dopravce. Ilustrační fotografie.
V Liberci pojede od ledna více nočních spojů, zavezou pasažéry domů rychleji

Podle mluvčí DPMLJ cestující častěji písemně posílají podněty, na jakých linkách jezdí černí pasažéři. „Tato upozornění mají rostoucí tendenci. Nese se to v duchu: když já si koupím jízdenku, proč druzí jezdí zadarmo a prochází jim to,“ podotkla.

Tomu odpovídá i stížnost jedné z cestujících, která tvrdila, že revizor chytil pasažéra bez lístku za kapuci a vtáhl ho zpět do vozu. „Naopak se ukázalo, že muž se chtěl vyplížit z tramvaje a upozornili na něj ostatní cestující. Revizor muže vyzval a ten se snah o útěk vzdal,“ popsala událost Svitáková.

Mládež si často vymýšlí

Žádosti o přehodnocení vyhoví dopravní podnik ve výjimečných případech, když to je opodstatněné. Často se ale setkávají s tím, že si cestující vymýšlí. Většinou se jedná o řešení pokut nezletilých, kteří z obavy z následků popíší situaci jinak, než se skutečně stala. „U kontroly dětí revizor počká, až si najde v aktovce lístek či průkazku. Rozhodně to není tak, že je hned pokutují u dveří, dají jim čas. Rozdíl je pak ale v tom, kdy se mládež zapovídá a zapomene si cvaknout,“ zdůraznila vedoucí přepravní kontroly.

Právní cestou je pokuta vymahatelná po třiceti dnech od vystavení, proto je lepší situaci řešit co nejdříve. Cestující mají i možnost splácet částku postupně, formou pravidelných měsíčních splátek, a úkonu právního vymáhání tím předejít. „Snažíme se takto motivovat cestující, aby viděli, že následky jízdy načerno lze včas řešit, a předešli tak případným nepříjemnostem, které jsou vázané k pohledávkám,“ dodala Svitáková.