Vyšší bezpečnost jak pro cestující, tak i pro řidiče a revizory, by měly v budoucnu přinést kamery. Vedení dopravního podniku je nechá nainstalovat na těch nejrizikovějších linkách. „Nejvíc se cestující i řidiči cítí ohroženi na konečné v Lidových sadech a v Horním Hanychově, a potom také na zastávce na Šaldově náměstí,“ upřesnil ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar s tím, že první kamera by se měla objevit v autobusech linky číslo 16 do Machnína. Tam často dochází k okrádání cestujících, výtržnostem i fyzickému napadání řidičů.

„Několik našich řidičů už po brutálním útoku cestujících skončilo v pracovní neschopnosti,“ potvrdil řidič DPMLJ Jiří Fulín, který jezdí jak s tramvají, tak i autobusem, a to už bezmála 7 let.

Nejhorší jsou noční spoje

„Nejhorší jsou noční spoje. Nikdy nevíte, co se může stát. Přitom jimi jezdí pár lidí. Podle mne jsou zbytečné, říkám tomu, že vozíme děti z hospody do hospody,“ zdůraznil Jiří Fulín. Sám už zažil dva fyzické útoky od cestujících.

„Prát se chtěl se mnou třeba cestující, kterého jsem upozornil na to, že jeho zvíře nemá košík. Policisté ho vyvedli, tak aspoň kopal do tramvaje. Stalo se mi také, že agresor, který se rovněž musel poroučet z vozu, si na mne na zastávce počkal, až tudy pojedu znovu. To je nepříjemné,“ doplnil řidič.

Dalšího řidič, Milan Cvrček, půl hodiny před půlnocí vyšel z kabiny mezi cestující, aby mladíka upozornil, že si má označit jízdenku. Dvacetiletý muž odpověděl, že nemá a tvářil se, že si ji tedy koupí u řidiče.

„Šel za mnou ke kabině a u ní do mne zezadu strčil. Útok jsem nečekal. Spadl jsem na schody a když jsem vstával, srazil mě znovu. A otevřenými dveřmi utekl,“ upřesnil Milan Cvrček. „Byl jsem otřesený a potlučený, ale s tramvají jsem byl schopen odjet,“ doplnil. Dispečer pak zraněného řidiče odvezl s natlučenými žebry a zlomeným palcem do nemocnice.

Útok zažil poprvé

Milan Cvrček jezdí u dopravního podniku 10 let. Za tu dobu podobný útok nezažil. Až nyní. „Byl jsem trochu v šoku. Policii jsem ani nevolal, stejně mladík z tramvaje utekl. Napadení nahlásila jedna cestující,“ podotkl řidič.

Oba řidiči se shodují v tom, že instalované kamery ve vozech MHD by případné agresory, ale i pouliční zloděje, mohly odradit. Podle ředitele DPMLJ Luboše Wejnara jich několik bude instalováno ještě tento rok. Navíc se třeba problematickou linkou 16 občas vozí i liberečtí strážníci.

„Nejčastějšími kriminálními činy, k nimž ve vozech MHD dochází, jsou kapesní krádeže. Útoky proti řidičům také evidujeme, těch ale za poslední roky mnoho nepřibylo,“ řekla tisková mluvčí krajské státní policie Vlasta Suchánková.

Jak doplnila, cestující varují před kapesními krádežemi i samolepky policie ve vozech MHD. Nabádají je k tomu, aby si na své věci dávali pozor. „Zloději využívají tlačenice při nastupování do vozu,“ dodala mluvčí.

Zaměřují se na řidiče

Podle Jiřího Fulína se zloději zaměřují i na řidiče. „Vylákají ho pod nějakou záminkou ven z kabiny. Třeba, že se ve voze někdo pere. Řidič se jde podívat, co se děje, a oni mu seberou pokladnu, lístky i třeba peněženku a osobní věci,“ popsal Jiří Fulín. „Ostatní cestující se na to klidně koukají,“ poznamenal.

Podle Jiřího Fulína k fyzickému napadení řidičky došlo také nedávno na konečné tramvaje v Jablonci nad Nisou. „Zaútočila na ni romská žena poté, co řidička vykázala z vozu jejího opilého a agresivního manžela. Romka se v tramvaji schovala, dojela na konečnou a pak si to s řidičkou šla vyřídit,“ řekl.