Od středy 10. ledna si lidé v Pražské ulici mohou nakoupit sportovní oblečení v novém obchodě. Otevřela totiž pobočka řetězce Snowbitch. Ten vstoupil do povědomí Liberečanů v prosinci, kdy jeho majitel nechal ze štítu sundat původní nápis Brouk+Babka.

Proti tomu se okamžitě ohradili památkáři. Dům z třicátých let je totiž památkově chráněný a o náhradě nápisu za nový s nimi nikdo nejednal. A to ani dosud. „Vlastník zatím odbornou pomoc Národního památkového ústavu ohledně úprav objektu nevyhledal,“ potvrdil ředitel libereckých památkářů Miloš Krčmář.

Schvalování změn na památkově chráněné budově přísluší oddělení památkové péče na libereckém magistrátu. „To konstatovalo porušení zákona o státní památkové péči a už 20. prosince předalo věc stavebnímu úřadu,“ popsal Krčmář. Nyní se tedy čeká na výsledek správního řízení.

Zatímco památkáři hovoří o drzosti a neúctě, nový majitel domu Lukáš Puchta si za postupem stojí. „Brouk a Babka je registrovaná obchodní značka. Stejně jako na štítu obchodu nemůžu mít bez svolení nápis Coca Cola, nesmím tam mít ani Brouk a Babka,“ řekl včera Deníku. Nápis navíc nechal vyrobit ve stejném stylu jako původní.

Jenže i tak se proti novému nápisu v prosinci zvedla vlna nevole. Lidem kromě načerno sundaného nápisu vadilo třeba i to, že slovo „bitch“ se v angličtině používá pro lehké dívky. Například na Facebooku se pak k výzvě „Brouk+Babka není šlapka“, kterou organizoval liberecký bloger Petr Vondřich, připojilo přes sedm set lidí. „To bylo emotivní zvednutí. Oni vůbec neřešili, že doteď byla budova prázdná a chátrala, šlo jim jen o ten nápis,“ myslí si majitel Puchta.

„Přesně tenhle přístup udělal z Liberce, po Berlíně a Vídni kdysi nejvýznamnější metropoli střední Evropy, ospalou provinční díru,“ komentoval výměnu ve svém pravidelném sloupku pro Deník Petr Vondřich. Další lidé naopak Puchtovi vyjadřovali podporu. Původní nápis se teď podle Puchty nachází na tajném místě. „Už mě kontaktovali i místní umělci, kteří by měli zájem nápis Brouk+Babka vystavit,“ dodal.