„Byli jsme nemile překvapení chováním ostrahy obchodu Lidl. Přistoupil k nám a drze oznámil namátková kontrola tašek. Kontrolu udělal, samozřejmě nic nenašel. Neřekl ani slovo a odešel," popsal incident zákazník. Nelenil a dotázal se vedení řetězce prodejen, zda je toto normální a má ostraha pokyny k takovému chování. Dočkal se následné odpovědi.

„Bylo zjištěno, že v tomto případě pracovník ostrahy porušil nařízení vyplývající ze směrnice a přesáhl zákonné pravomoci. Omlouváme se za chybné a nevhodné jednání pracovníka ostrahy."

Ovšem podobné případy nejsou až tak neobvyké. I další řetezce potravin jsou známé tím, že kontroluje ostraha tašky lidí po zaplacení, proslulí jsou také strážci v drogeriích. „Snad ve všech drogeriích v Liberci mají ostrahu, která je buď nenápadná anebo se naopak na mě přilepí, div že mi nevzleze na záda. Je to krajně nepříjemné a vždycky otráveně odcházím. Nevím, jestli je zrovna takové chování přínosem pro prodejnu," říká Hanka Jonášová.

Situace ale vypadá trošku jinak z druhé strany, z pohledu ochranky. „Všichni na nás nadávají, ale zlodějů je hodně. Bohužel jsem se setkal s kradoucími důchodci, kteří si hodí do tašky druhé balení výrobku a ještě se dohadují, že jsem na ně sprostý. Pak vypadám já jako ten zlej, když spustí stará paní povyk, aby to všichni slyšeli. Jenže většinou se trefíme, už víme, jak poznat divné chování," vysvětluje pan Tomáš, který pracuje jako ostraha obchodu tři roky. Podle něj jsou nejhorší party několika domluvených osob, ty uhlídat v jednom příliš nejde. I proto si myslí, že je na místě občas tašky kontrolovat. „Ale zdůrazňuji, že slušně. Slušně požádám a pak i poděkuji," dodává Tomáš.

A jak to s prohlídkou tašek tedy je?

„Majitel soukromé provozovny má nárok na to prohlížet tašku nebo kabelku. Zákazník ale nemusí vyhovět a tašku neukazovat a např. přivolat policii," vysvětlila Daniela Bušková, mluvčí Městské policie v Liberci.