Cestování vlakem patří k nejpopulárnějším způsobům dopravy v Čechách. Ke zvýšení kultury cestování má přispět modernizace technologického zařízení trati na 22 kilometrů dlouhém úseku z Liberce až po polskou hranici. Obnovou rovněž projdou stanice Chrastava a Hrádek nad Nisou. „Hlavním přínosem stavby bude úspora času při křižování vlaků, výrazné zlepšení nevyhovujícího stavu trati i stanic a podstatné zvýšení komfortu cestujících,“ sdělil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Správa železnic pro rekonstrukci stanice Hrádek nad Nisou získala stavební povolení koncem loňského roku, projekt přestavby chrastavské stanice obdržel potřebná povolení až letos na jaře. Nyní se připravuje vypsání soutěží na zhotovitele těchto staveb. „Termíny samotné realizace obou investic se budou odvíjet od nezbytné koordinace prací, dokončeného majetkoprávního vypořádání a od rozpočtových možností pro následující období,“ řekl mluvčí této státní organizace Dušan Gavenda. Zahájení prací předpokládají v příštím roce a jejich dokončení na podzim roku 2025. „Celkové náklady se vyšplhaly přibližně na 1,2 miliardy korun,“ dodal.

Řešení zpracoval tým železničních expertů spolu s architekty a propojuje tak funkčnost, bezpečnost, udržitelnost a estetiku. Architektonický návrh celý prostor sjednocuje a zjednodušuje. Vznikne i nové regionální dispečerské stanoviště, ze kterého bude možné celou trať ovládat. Součástí stavby je vybudování traťového zabezpečovacího zařízení 3. kategorie a příprava na jednotný celoevropský zabezpečovací systém ETCS. „Nové řešení bude výrazně bezpečnější, zajišťující vyšší spolehlivost železnice,“ podotkl zástupce hlavního inženýra projektu AFRY CZ Petr Prousek.

Cestující a zaměstnanci dráhy se dočkají v obou stanicích kompletní rekonstrukce železničního svršku a spodku, vybudování nového vnějšího i ostrovního nástupiště, nových podchodů s výtahy i výstavby přístupových komunikací. Stanice budou plně bezbariérové, nádraží a jejich okolí projdou celkovou kultivací. „Základním motivem bylo navázání na historické nádražní budovy a na okolní prostředí a přírodu. Rekonstrukci výpravní budovy, zastřešení nástupišť i úpravy zázemí jsme navrhli s důrazem na komfort, v duchu moderních designových trendů a v návaznosti na původní historický odkaz,“ popsal motivaci při tvorbě návrhu hlavní architekt AFRY CZ Dominik Pleva.

Nádražní budova v Chrastavě nedávno prošla obnovou. Úprava se tak dotkne vnitřních prostor, kde vyroste nová čekárna. Největší změnou projde oblast nástupiště. K celkovému návrhu architekti přistoupili s respektem k místu. Jedná se o oblast Jizerských a Lužických hor, kde má tradici v architektuře dřevo. Z něj bylo i původní zastřešení. „Tento tradiční a navíc obnovitelný materiál proto v maximální míře vracíme, ale v moderním a atraktivním pojetí. Dřevo reaguje i na okolní přírodu, kterou elegantně doplňuje,“ podotkl Pleva. Hrádeckou stanici čeká komplexní rekonstrukce. Původní vzhled bude zachován, vnitřní zázemí projde modernizací, včetně vzniku prostorné čekárny a komerčních prostor.

Zrychlení dopravy

Výrazných stavebně-technologických zlepšení se dozná i trasa, změněná konfigurace stanic umožní rychlejší průjezd vlaků nádražím. V obou nádražích bude v hlavní a předjízdné koleji zvýšena rychlost pro křižování vlaků. „V Hrádku nad Nisou i v Chrastavě jsme kolejové řešení navrhli na průjezd stanicí v hlavní koleji na rychlost 80 kilometrů v hodině. V Chrastavě oproti stávajícímu stavu zrychlujeme o 30 kilometrů v hodině, v Hrádku o deset,“ nastínil změny Prousek.

Dojde k renovaci zabezpečení několika důležitých železničních přejezdů, stavební úpravě mostů na trati a v některých případech k jejich zrušení. Při přípravě projektu se snažili o soulad s udržitelným stavitelstvím a o co nejmenší dopady na životní prostředí.„Harmonogram výluky a omezení v dopravě, které si realizace nutně vyžádá, jsme sestavili tak, aby život cestujících i místních zasáhl co nejméně,“ uzavřel vedoucí oddělení kolejových staveb AFRY CZ Martin Mykisa.