Autobusy z vysokomýtského Iveca, bývalé Karosy, mají motory budoucnosti. Splňují totiž tak přísné emisní normy, že takové ještě v právním předpise neexistují. To vše díky zemnímu plynu, který je palivem autobusů. Nádrže na něj jsou umístěny na střeše, aby v případě úniku nebo havárie plyn stoupal nahoru a neohrozil cestující.
Výhodou takového pohonu je ale i nezvykle tichý chod motoru. Potěšující zprávou je, že s podobnými tichými nízkopodlažními autobusy se budeme ve městě pod Ještědem setkávat stále častěji, liberecký dopravní podnik jich totiž v příštích letech chce zakoupit 20.
Budoucnost dopravy přijela do Liberce. Citelis vozí na střeše plyn
Autobusy jezdí na plyn stlačený v nádržích na střeše, vyznačují se nízkou spotřebou, jsou ekologické a v provozu nezvykle tiché.
„Autobus plní evropskou normu Euro 6, která bude v právním předpise zakotvená až na konci tohoto roku. Je to na trhu nejmodernější a nejekologičtější autobus. Lepší motor nemá žádný jiný autobus," uvedl Jiří Kalousek, vedoucí prodeje Iveca (bývalá Karosa).
Autobusy sestavila firma ve Vysokém Mýtě. Iveco jich už prodalo více než 100, zájem o ně stále stoupá. Jsou bezbariérové, s plošinou pro invalidy. Mají také velmi nízkou spotřebu plynu. Jsou vybaveny klimatizací a každý z nich pojme 114 osob.
Nové ekologické autobusy již od konce roku jezdí na všech libereckých linkách. Starší a méně ekologické typy těchto busů již v Liberci jezdí. Dopravní podnik postupně obměňuje ty nejstarší vozy za nové. Jak podotkl ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, v nejbližší době bude dopravní podnik vypisovat výběrové řízení na nákup nových 22 nízkopodlažních autobusů. Je pravděpodobné, že Iveco se svými Citelisy se do soutěže přihlásí.
„Zadání bude, že autobusy musí být nízkopodlažní. Těžko předjímat, jaká bude nejvýhodnější nabídka, ale každý rok chceme zakoupit pět až šest vozidel," dodal Wejnar.
Iveco Citelis
P Motor: Iveco CURSOR 8 CNG P Objem: 7,8 l P Max. výkon: 200 kW (272 hp) P Motor: speciálně vyvinutý na plyn, fázové, vícebodové, sekvenční elektronické vstřikování paliva, proces stechiometrického hoření, motor řízený elektronickou řídící jednotkou P Zástavba CNG: 8 nádrží (155 litrů každá nádrž), umístění nádrží na střeše v případě úniku stoupá nahoru P Spotřeba CNG: SORT1 = 55.29 kg/100 km (těžký městský provoz) P Dojezd: městský provoz: až 600 km, meziměstský 700 km. |
„Jsem rád, že cestování hromadnou dopravou v Liberci se přibližuje úrovni západních států. Modernizace vozového parku je vždycky potěšující věc. Naším dlouhodobým cílem je, aby podobně moderní a ekologické autobusy postupně nahradily ty staré, a to ať naše vlastní nebo našich smluvních partnerů," konstatoval Roman Šotola (ČSSD), předseda představenstva DPMLJ.
Autobusy typu Citelis jsou nástupci známého modelu Citybus. Do roku 2010 se různé verze vyráběly ve francouzském městě Annonay, nebo v italském Valle Ufita. Pak se výroba přesunula do Vysokého Mýta. Jako první jej zakoupil Dopravní podnik hl. m. Prahy, který ho v lednu 2006 zařadil do svého vozového parku.