"A to se říká, že pilates je cvičení pro důchodce," vtipkuje během hodiny lektorka Katka z fitness studia Fit Siluet v Liberci, když sem tam někdo zafňuká, že mu nějaký cvik dělá problém. Během padesátiminutové lekce zjišťuji, jak hodně mám zkrácené svaly a pokud nějaká babička opravdu pilates cvičí, určitě by mě snadno strčila do kapsy.INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP. Instruktorka Katka se každému jednotlivci věnovala a opravovala mu držení těla.

Rozcvičku absolvujeme s fotografem už při výstupu po schodech do čtvrtého patra. Výtahu si všimnu až při odchodu. Vítá nás příjemný podkrovní prostor s výhledem na libereckou radnici, která je přesně naproti.

Přátelské prostředí

Cvičební místnost je intimně osvětlená a mě překvapuje, že se nás na hodině sešlo jedenáct. Ale není se čemu divit, lektorka se každému individuálně věnuje, její přístup je velmi přátelský, všechny cvičící zná a i mě rovnou oslovuje jménem, a celou hodinu nás baví vtipnými průpovídkami.

Soutěž

Chcete také vyzkoušet pilates? S Deníkem můžete vyhrát vstup do libereckého fitness studia Fit Siluet.

Jak se jmenoval muž, který vymyslel pilates, celým jménem a jaké je národnosti?

Správné odpovědi posílejte na email Hana.Langrova@denik.cz. Nezapomeňte připsat celé jméno a telefon, abychom vás při případné výhře mohli kontaktovat.

Rozhodně ale ne na úkor pohybového výkonu. Stíhá nám cvik předvést, vysvětlit dýchání a pak každého jednotlivě zkontrolovat, zda cvičí správně.

Všichni už jsou na hodině poněkolikáté, takže mně se instruktorka věnuje o něco více.

Některé pozice mi jdou lehce, jiné jsou pro mě pěkný oříšek. Vlastně nejsem v pilates úplný nováček, protože některé cviky si vypůjčuje i Jillian Michaels ve svých instruktážních videích (Liberecký deník 16. 1. 2014) nebo je najdeme v kruhovém či intervalovém tréninku (Liberecký deník 9. 1. 2014).INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP. Instruktorka Katka se každému jednotlivci věnovala a opravovala mu držení těla.

Hlášky instruktorky nejsou to jediné, co mě pobaví. Například houpavé pozice na zádech v různých provedeních jsou k popukání. Lektorka zakazuje fotografovi fotit, samozřejmě s ní souhlasím. Při tomhle cviku by nikdo nechtěl být zvěčněný.

Nejtěžší je pro mě zkoordinovat správné držení těla, vydržet bolest a ještě myslet na správné dýchání, ale věřím, že se to na dalších hodinách poddá. Důležité je mít nad sebou někoho, kdo vás zkontroluje a poradí vám, což tady funguje na jedničku.

Ploché bříško

Při pilates se mi podařilo posilovat břišní svalstvo jako u žádného jiného cvičení. Bolest mi trénink připomínala ještě další tři dny.

Nebyla jsem jediná, kdo odcházel z hodiny nadšený. „Bezkonkurenčně nejlepší focení ve fit centrech probíhalo ve Fit Siluet. Milá a veselá cvičitelka, pohodová atmosféra mezi cvičícími, příjemné, decentní prostředí, zároveň však vypiplávání všech cviků s individuálním přístupem k jednotlivým návštěvníkům. Opravdu se mi odtamtud nechtělo, a to jsem tam nebyl jediný muž! Třeba půjdu do sebe a jednou se zastavím i nepracovně," tento status připíchl na svou facebookovou zeď náš fotograf Jan Pešek.

Šest otázek na lektorku Kateřinu Hubkovou

Důležitá je přesnost a dýchání

INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP. Instruktorka Katka se každému jednotlivci věnovala a opravovala mu držení těla.

Co je na pilates zábavné a proč by na něj měly lidé chodit?

Pilates je cvičení pro širokou veřejnost. Nevím, jestli je přímo zábavné. Je to cvičení, kde je nutné soustředění a preciznost. Ale s úsměvem jde všechno líp. I bolavé posilování a protahování.

Cvičí pilates ženy i muži?

Možná vás to překvapí, ale pilates je svým původem cvičení pro muže. Ale ženám se líbí jeho účinky, tak v tělocvičně najdete převážně je. Ale mnoho můžu, co cvičení pilates zkusí, je překvapeno, co tak jednoduché cviky s tělem dokáží.

Pro koho je vhodný a pro koho naopak ne?

Je vhodný pro všechny. Po dohodě s lékařem ho můžete cvičit i v těhotenství. Jen je lépe již před otěhotněním začít cvičit. Všechny začátky jsou těžké a o pilates to platí též. Je dobrý i po ukončené rehabilitaci. Ale vždy se nejprve poraďte se svým lékařem.

Na jaké bázi se u pilates hubne, zpevňuje? Jak moc je účinný?

Při pilates se posilují svaly celého těla (břicho, záda, pánevní dno a svaly kolem páteře). Hluboko uložené svaly zajišťují správně fungování těla. Ochablé svaly se posilují a zkrácené protahují. Počet opakování je 6 až 8, někdy 10. Ale není důležitý počet. Je důležitá přesnost provedení a propojení s dechem.

Jak často ho doporučujete cvičit? Kombinovala byste ho ještě s jiným sportem?

Čím častěji tím lépe. Klidně i každý den. Ale když čas dovolí jen jedenkrát za týden, nevadí. Lepší jednou, než vůbec. Kombinace s jiným sportem je vhodná.

Co říkáte na názor, že je pilates cvičení pro důchodce?

Pro důchodce? Jistě. Pokrčené nohy propneme, hlavu zvedneme, ruce dáme kousek jinam a rázem máme cvičení pro vrcholové sportovce. Je krásné sledovat ženu v důchodu, jak ji děla cvičení dobře a na hodině strčí do kapsy svou vnučku.