Už po patnácté se do rodiště geniálního konstruktéra Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích nad Nisou sjeli příznivci vozů této světoznámé značky. Na nádvoří pivovaru Konrád, kde sídlí i Automuzeum veteránů, obdivovali příchozí desítky vozů. Podle zakladatele muzea a předsedy českého Klubu Porsche Milana Bumby jich bylo přesně 126. Od nejstaršího Porsche 356 z roku 1959 až po novější verze z 80. let.

SRAZ PORSCHE.

Největší zájem byl o modely z přelomu šedesátých let. „Mají tvář, dnes už jsou auta skoro všechna stejná, ale v té době se auta lišila, bylo vidět, že automobilky kladly velký důraz na design. Stará auta jsou prostě krásná." okomentoval Jan Schwarz, který se na Porsche přijel podívat ze sousedního Jablonce. „Nejenže jsou krásná, ale hlavně vás nezklamou. Porsche tedy určitě," doplnil Vladimír Janoušek z Vraného nad Vltavou. Majitel červené repliky modelu Porsche 356 Speedster z roku 1955.

Stejné nadšení pro značku sdílel i Michal Lím, který na sraz dorazil až ze slovenské Trnavy. „Na to, že je starý 36 let, se na něm ani jednou nic nepokazilo," potvrdil.

„Mám samozřejmě i jiný vůz, ale od té doby, co mi kolegové nabourali služební dodávku, používám ho jako služební. Je na něj absolutní spoleh," ukázal na raritu, jediný hnědý model Porsche Targa z roku 1978.

Slavný Čech

Kvality vozů Porsche potvrdil i Jaroslav Petrásek, jezdec týmu, který se už za pár dnů chystá do Mexika na slavný etapový závod La Carrera Panamericana s vozem Porsche 911S. Češi se ho zúčastní poprvé po šedesáti letech.

Závod se pojede v sedmi etapách a vozy Porsche chlazené vzduchem jsou podle Petráska pro náročný závod jako dělané. „Vyrážíme od moře a hned v první etapě se dostaneme do nadmořské výšky dva tisíce metrů," popsal náročnou trasu dělenou do sedmi etap.

Český tým se na start postaví po dlouhých šedesáti letech. Připomene osobnost Jaroslava Juhana, který dodával vozy do Latinské Ameriky a pro jejich zviditelnění se postavil i na start slavného závodu. „Na počest jeho vítězství se všechna Porsche s čtyřmi vačkovými hřídeli jmenují Carrera," připomněl Bumba. Pánskou posádku doplní i herečka Anna Polívková. Není to pro ozdobu. „Málokdo ví, že právě Jaroslav Juhan byl jejím dědečkem," prozradil závodník Jaroslav Petrásek.

Porsche v Americe

Nejvzdálenějším účastníkem letošního srazu byl šestašedesátiletý Vašek Polák z Kalifornie. Právě jeho otec byl dalším významným Čechem v historii Porsche. V padesátých letech byl jediným zástupcem značky v USA a jeho jméno bylo závodních a automobilových kruzích pojmem. Do USA se dostal po emigraci v roce 1949. „Byl mi rok, a den poté, co otec odešel, jsem udělal svůj první krok. Bylo to trochu symbolické," vzpomíná při líčení, jak se maminka i s jeho dvěma sestrami pokoušela emigrovat za otcem a dvakrát je i s převaděči chytli, dvakrát putovala matka tří dětí v padesátých letech za mříže…

SRAZ PORSCHE.

Značka Porsche se prý mezi Američany těší velké oblibě. „Kdyby se její konstruktér narodil v USA, město by na tom určitě postavilo svou slávu," říká Polák ke story, kterak Vratislavičtí nejdřív slavnému rodákovi postavili „pomník", a pak konstruktéra, který jako inženýr pracoval během války pro Němce, označili za nacistu a tím vzpomínky na rodáka utichly.

„Přišli tím jsme o skutečný unikát. Jedinou stálou expozici, kterou automobilka mimo domovský Stuttgart vůbec někde otevřela. Jinak své vozy vystavuje jen krátkodobě v rámci různých veletrhů a výstav. „Je to mezinárodní ostuda. V automobilových kruzích se o tom, jak jsme se zřekli Porscheho, mluvilo a psalo skutečně po celém světe," dodává Milan Bumba.

Vozy se do Liberce sjely už v pátek odpoledne, ještě večer se vydaly do Jablonce nad Nisou.

V sobotu je obdivovali návštěvníci pivovaru, odkud se odpoledne vydalo defilé do Frýdlantu, a v neděli pak zakončila sraz vozů Porsche poslední zastávka v nově otevřeném Technickém muzeu v prostorách bývalých LVT.