Po Praze a dalších velkých městech v České republice začala mezinárodní přepravní aplikace Bolt fungovat i v Liberci a Jablonci nad Nisou. Nový dopravce slibuje nižší ceny a vyšší komfort pro cestující. Novinkou, kterou Bolt do měst na severu přináší, je to, že potenciální zákazník uvidí finální cenu za odvoz ještě před nástupem do auta. Poptávka po podobných službách roste, protože jízda taxíkem je po půlnoci jediná možnost, jak se v Liberci dopravit z jednoho místa na druhé. Noční spoje město zrušilo kvůli úspoře.
„Liberec je moderní a progresivní město, avšak technologická úroveň taxislužby tomu prozatím neodpovídala. Nesmírně nás proto těší, že na tento trh vstupujeme a že místním partnerským řidičům nabídneme digitální platformu, přes kterou mohou přijímat objednávky. Cestující pak získají spolehlivý a cenově dostupný odvoz po městě,“ sdělil manažer Boltu pro Českou republiku Jakub Dvořák.
Dodal, že podle výzkumu, který si firma vloni nechala zpracovat v Praze, se ukázalo, že lidé používající moderní aplikace typu Bolt tak činí zejména kvůli tomu, že mohou mít jistotu, že zaplatí předem danou sumu a že se při využívání těchto aplikací cítí bezpečně.
To Deníku potvrdila i jedna z jejích uživatelek. „Aplikaci používám především v Praze, kde je i mnohem více společností, které službu nabízejí. Nicméně jsem ráda, že si budu moci odvoz objednat online i v Liberci, kde sehnat večer taxíka bylo někdy dost obtížné. Taky doufám, že to sníží ceny, které se mi zdály přemrštěné,“ řekla Deníku Vendula Svobodová.
Na vstup nového dopravce, který nabízí v prvním týdnu slevu 50 % na 10 jízd, zareagovali i místní taxikáři. „Už před několik dny jsme začali poskytovat padesátiprocentní slevu pro naše klienty,“ popsal majitel libereckého Star Taxi Martin Hřebík. „Bolt je pro nás samozřejmě nová konkurence, ale nehroutíme se z toho. Myslíme si, že je to něco, co prostě muselo přijít. Spousta lidí využívá Bolt v jiných městech, a když přijedou do Liberce, hledají ho i tady. My používáme podobnou aplikaci na objednání cesty, ale nedá se v ní platit. Cestující tedy musí zaplatit po skončení jízdy hotově nebo kartou,“ dodal Hřebík.
Vstup konkurence na liberecký a jablonecký trh v minulosti ztěžovala povinnost absolvovat zkoušky z místopisu. Ty ale letos v červenci zrušil zákon. Jak informovala mluvčí libereckého magistrátu Jana Kodymová, město zrušilo podobnou vyhlášku ještě od dva měsíce dříve. Bolt přesto garantuje, že spolupracuje pouze s plně licencovanými řidiči.
„Partnerští řidiči, kteří aplikaci Bolt v Liberci a Jablonci nad Nisou využívají, jsou lidé, kteří mají pozitivní vztah k moderním technologiím. Polovina z nich jsou taxikáři místních taxislužeb, kteří mohou těžit ze jména a široké uživatelské základny Boltu a dosáhnout tak vyšších výdělků. Druhá polovina jsou partnerští řidiči, kteří ježdění s Boltem považují za přivýdělek ke svému standardnímu zaměstnání nebo o zaměstnání vlivem pandemie přišli. Bolt pro ně tak představuje skvělou příležitost, jak si zajistit příjem během této nelehké doby,“ vysvětlil za Bolt manažer Dvořák.
Taxikáři mohou používat aplikaci Boltu i svou
Taxikáři, kteří se s firmou dohodli, mohou využívat jak aplikaci Boltu, tak i svou. Ne všichni poskytovatelé taxi služeb ale nabídku spolupráce s Boltem uvítali. Zatímco liberecké Star Taxi se s firmou dohodlo a její řidiči si aplikaci nainstalovali, provozovatel jabloneckého Top Taxi Lukáš Rajchert považuje partnerství za nevýhodné. „Podle mého názoru je tato aplikace zbytečná, alespoň pro tuto lokalitu. Chápu využití například v Praze, kde je taxislužeb mnohem více, ale tady v Libereckém kraji v tom nevidím potenciál. Pokud zákazník potřebuje taxi, buď má už nějaké číslo uložené, nebo během minuty vyhledá kontakt na internetu a nepotřebuje pro to stahovat extra aplikaci,“ vysvětlil Rajchert.
Dalším důvodem, proč spolupráci odmítl, je podle něj finanční nevýhodnost pro řidiče. „Jedna z podmínek byla, že Bolt si nechává 20 % zisku z každé zprostředkované zakázky. Proto jsem to odmítl. Každý řidič taxi, co umí základní matematiku, zjistí, že kvůli Boltu bude muset buď zdražit o těch 20 %, což nebude výhodné pro zákazníky, nebo bude odevzdávat 20 % ze svého základního ceníku. Zjistí, že jezdí pod náklady, protože amortizace vozu také něco stojí a za pár drobných se nikomu pracovat chtít nebude,“ dodal provozovatel Top Taxi. Podle jeho názoru je možné, že nová aplikace přinese konflikty mezi řidiči. „Ti se budou mezi sebou přetahovat o každou korunu,“ zmínil Rajchert.
Podobně se vyjádřil také majitel libereckého Star Taxi. „Když jsme to řešili s ostatními poskytovateli taxi služeb, nebyli z toho moc nadšení. V minulosti už nějaké konflikty proběhly, když do města přišla nová taxi služba,“ připomněl Hřebík.
Bolt funguje kromě Prahy v Brně, Ostravě, Plzni, Olomouci a Kladně. Jde o evropskou firmu, která má více než 30 milionů uživatelů v 35 zemích v Evropě a Africe.