Celkem by z něj na opravy svých komunikací mohly kraje dostat deset miliard korun, řekl dnes novinářům liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Problémem ovšem je, že akce musí být hotovy nejpozději v červnu 2015.

„Pro nás to v tuto chvíli znamená, že budeme potřebovat deset milionů korun na projekční přípravu. Uděláme ale všechno pro to, abychom ty peníze využili, i když zatím není jasné, zda bude spoluúčast 7,5 nebo 15 procent," poznamenal Půta.

Silnice v Libereckém kraji nejsou v dobrém stavu. I když se do nich za posledních deset let investovaly stamiliony korun, jejich stav se zhoršuje. Výrazně se na tom podepsaly bleskové povodně, které v roce 2010 zasáhly polovinu území kraje.

Silnice poničily letošní záplavy

Bez škod ale nezůstaly ani letošní záplavy, po nichž zůstaly škody za 900 milionů korun.

„Aby se zastavilo chátrání krajských komunikací, potřebovali bychom do jejich rekonstrukce investovat kolem 2,5 miliardy korun a pak každoročně dalších 300 milionů korun do běžné údržby," doplnil ekonomický náměstek Marek Pieter.

Kraj ale dnes není schopen investovat z vlastního do komunikací víc než 200 milionů korun ročně. Do běžné údržby a oprav dal letos 30 milionů korun, stejnou částku získal před koncem roku ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Do rekonstrukcí silnic šlo letos v kraji kolem 800 milionů korun, to jsou ale hlavně opravy škod po povodních financované z velké části ze státních a evropských dotací.

Liberecký kraj vlastní téměř 2100 kilometrů silnic nižších tříd, což představuje 86 procent komunikací na jeho území. V minulosti se podařilo zastavit chátrání a stav komunikací se začal pomalu zlepšovat, především díky úvěru 750 milionů korun a stamilionům z evropských fondů.

Dalších 500 milionů si kraj půjčil na opravu mostů. Před povodněmi v roce 2010 bylo v havarijním stavu zhruba 423 kilometrů silnic, loni už to bylo přes 746 kilometrů. Naopak ve výborném stavu bylo v roce 2010 přes 447 kilometrů silnic, loni už jen necelých 184 kilometrů.

Těch 600 milionů korun z evropského programu by podle Půty mohlo krajským silnicím výrazně pomoci. „V současném ekonomickém stavu kraje bychom je z vlastních zdrojů dávali čtyři, možná pět let," poznamenal.

Přednostně by podle hejtmana měly jít tyto peníze na opravy silnic, které chce kraj v budoucnu vyřadit z krajské silniční sítě a předat je obcím. Silnice, kde obecní zastupitelstva převzetí opravených komunikací schválí, budou do projektu zařazeny. „Jinak peníze použijeme hlavně na opravy silnic druhých tříd," dodal hejtman.