V době ekonomické krize však kraj řeší, kde získá tolik peněz. Na mosty si vedení Libereckého kraje hodlá vzít úvěr. „Přijde nám to jako nejlepší řešení. Na ty nejzávažnější případy bychom si chtěli vzít úvěr ve výši půl miliardy,“ informoval náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp.

Přijetí úvěru na svém posledním zasedání schválila Rada kraje. Opozice však upozorňuje na to, že kraj ještě nezačal splácet předchozí úvěr ve výši 750 milionů korun, díky kterému se v uplynulých třech letech podařilo výrazně zlepšit stav povrchů vozovek. „Doteď kraj jenom splácel úroky a letos začíná teprve splácet jistinu. Otázka je, když si teď půjčí další peníze, jak se to projeví na zadluženosti,“ řekl Deníku lídr opozičních Starostů pro Liberecký kraj Martin Půta.

Opozici se podle Půty nelíbí také celková rozpočtová politika sociálně-demokratického vedení kraje. „Chápu, že mosty a silnice jsou důležité. Ale od začátku volebního období jsme svědky toho, jak se schvalují peníze na různé víceméně nesmyslné záležitosti. Za všechny mohu zmínit patnáctimilionovou dotaci pro Mistrovství světa. Myslím si, že by měl kraj nejprve zrevidovat veškeré výdaje a až potom rozhodnout, zda potřebuje úvěr,“ vysvětlil Martin Půta. „Rozpočtová politika se musí přehodnotit, obzvlášť když je jasné, že příjmy budou výrazně nižší, než se předpokládalo,“ dodal.

Krajské vedení ale tvrdí, že sehnat peníze z vlastních zdrojů není v současné době v možnostech kraje. Stav silnic se v posledních letech zlepšil nejen díky úvěru, ale také díky penězům z evropských fondů. Ty jsou však vyhrazeny především na stavby většího rozsahu. „Z Regionálního operačního programu se financují například okružní křižovatky, přeložky silnic nebo humanizace průjezdních úseků,“ vysvětlil Martin Sepp.

Liberecký kraj vlastní 2100 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, z toho 17 procent je v havarijním a dalších 26 procent v nevyhovujícím stavu. Mezi mosty, kterých má kraj přes šest stovek, potřebuje rekonstrukci nebo opravu každý třetí.