„Ve 11 013 telefonátech na linku telefonního centra tísňového volání 112 oznamovali lidé situace, které si vyžádaly pozornost alespoň jedné ze složek integrovaného záchranného systému, jako jsou hasiči, sanitka Zdravotnické záchranné služby a nebo policejní hlídka,“ uvedla Iva Michalíčková, tisková mluvčí Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje.

Podle ní došlo k navýšení o téměř 150 opodstatněných hovorů oproti roku 2008. Nejvíce hovorů pak přijaly dispečerky tísňové linky 112 v červenci a to hlavně kvůli žádosti o pomoc při likvidaci následků vichřice a přívalového deště, který se na Liberecký kraj přiřítil 23. července odpoledne. Tenkrát na linku volalo čtrnáct set lidí.

Linku zaměstnával říjnový sníh

Druhým nejvytíženějším měsícem byl pak pro dispečerky Telefonního centra tísňového volání říjen, ve kterém se na Liberec přihnalo nečekané překvapení v podobě nadílky mokrého sněhu.

Naopak nejklidnějším měsícem loňského roku byl leden, kdy operátoři v Libereckém kraji přijali „pouhých“ sedm set sedm hovorů. „Velké číslo hovorů přijatých našimi spojovatelkami je ovlivněno jakýmkoliv vytočením tísňové linky 112, které se automaticky zaznamená do počítačového systému,“ vysvětlila tisková mluvčí Iva Michalíčková.

Zároveň také dodala, že velký počet volání ani operátorky nestačí přijmout, protože jsou ihned po navolení čísla volajícím ukončena, ať už z důvodu omylu, nebo z legrace. To znamená, že hodně lidí se baví tím, že bezplatnou linku pouze „prozvání.“

Telefonistky linky 112, které sídlí v budově Krajského operačního střediska Hasičského Záchranného sboru Libereckého kraje, navíc odbavují také osoby, které vytočily číslo 150 směrované z Liberecka.

Největší problém, se kterým se dispečerky při výkonu služby setkávají jsou podvodné, falešně, zlomyslné a rádoby vtipné hovory. Nemálo kdy se také setkají s agresivním či vulgárním jednáním ze strany volajícího. Jedná se však často také o nechtěně vytočený hovor z kapsy člověka, který si zapomněl uzamknout klávesnici svého mobilu.

Vtipálci však zřejmě netuší, že úmyslným blokováním a bezpředmětným voláním na linku 112 se dopouštějí přestupku, nebo i trestného činu. Zabraňují tím totiž bezpečnému využití bezpečnostní linky člověku, který skutečně pomoc potřebuje.

Za děti odpovídají jejich rodiče

Pokud je pak volajícímu srandičkářovi méně než patnáct let, jsou za jeho činy odpovědní rodiče, kteří by svou ratolest měli poučit o tom, že mobilní telefon není hračka a na důležitá čísla by neměli volat bezpředmětně.

Navíc takováto hloupá legrace může nezodpovědného volajícího stát až dvacet tisíc korun. To je totiž pokuta, kterou může policie uložit tomu, kdo pro zkrácení nudy volá na linku 112.

„V Libereckém kraji se na lince Telefonního centra tísňového volání 112 střídá 10 operátorek, z nichž každá drží dvanáctihodinovou službu. V době mimořádných událostí je možné posílit telefonické centrum a obsadit 4 pracoviště a další 2 záložní pracoviště najednou.

Práci telefonistek v našem kraji vykonávají ve služebním poměru jako hlavní pracovní náplň zatím pouze ženy. V případě potřeby však obsluhu linky 112 doplňují i operační důstojníci a technici, kteří právě nedrží službu,“ popsala chod telefonního střediska Iva Michalíčková.