Od roku 2003 zmizelo od silnic druhých a třetích tříd v celé republice více než 166 000 stromů, což by vydalo na alej z Prahy do Istanbulu. V Libereckém kraji to pak dělá za posledních deset let 2296 stromů. Podle sdružení Arnika patří Liberecký kraj spolu s Královéhradeckým k těm nejhorším, kde počet pokácených stromů výrazně převyšuje novou výsadbu. „Zatímco v Pardubickém nebo Olomouckém kraji se za každé dva pokácené stromy u silnic vysadilo sedm nových, tak na Liberecku se na vysadil jen jeden strom na třináct pokácených," říká vedoucí kampaně Zachraňme stromy Marcela Klemensová.

Kácení stromů podél komunikací druhých a třetích tříd mají na starost správy silnic. Podle generálního ředitele libereckých silničářů Petra Šéna je to ale vždy s povolením příslušných odborů místních úřadů. „Aleje jsou bezesporu významným krajinným prvkem, který je potřeba chránit. Na druhou stranu je ale pravda, že v poslední době se při posuzování zda kácet, nebo ne, přihlíží hlavně k bezpečnostním rizikům." Podle Arniky je problém v tom, že povolení kácení neobsahuje žádná kompenzační opatření. „Zákon o ochraně přírody a krajiny sice stanoví, že za pokácené stromy je nutné vysadit takzvané náhradní výsadby. Nenařizuje ovsem striktně, že nové stromy se musí vysadit opět do alejí. Výsadby tak často skončí třeba v městském parku, což ale nemá pro obnovu vykácené aleje žádný význam," říká mluvčí Arniky Vratislav Vozník.

NEJVÍC ALEJÍ u silnic je na Frýdlantsku. Jde o výrazný krajinný prvek, který ale podle dopravních expertů představuje i značné riziko.

Člen krajského dopravního výboru Miroslav Hudec není hodnocením Arniky překvapen. „My se o tom dohadujeme skoro na každém výboru. Naposledy jsme řešili dosázení aleje od České Lípy ke Stružnici, kde se vloni vykácela jedna strana aleje topolů vlašských. Ale vypadá to, že během dubna se začnou sázet nové stromy. Také se rozjíždí projekt na obnovu starých ovocných alejí podél silnic, kterých tu máme hodně, ale jsou ve velmi špatném stavu. Že jsme na chvostu hodnocení, mě nepřekvapuje, tady jsou Sudety a vztah lidí ke krajině je tu i přes tři generace od odsunu jiný než ve vnitrozemí."

Arnika proto apeluje na ministerstva dopravy a životního prostředí, aby uvolnily víc prostředků na odborné ošetřování stromů podél silnic. S ohledem na bezpečnost motoristů pak chtějí snížit maximální rychlost v aleji nebo zavést výstražnou značku „Pozor, projíždíte alejí" podobně jako v Německu.