Všude jinde chce Liberecký kraj ponechat silnice bez poplatku.
„Myslíme si, že Liberecký kraj nepotřebuje mýtný systém, neboť by nic neřešil. Získali bychom z něj pár milionů korun, což by stěží pokrylo náklady na jeho provoz. A zkomplikovali bychom život drobným živnostníkům a podnikatelům,“ zopakoval krajský radní pro dopravu Martin Sepp oficiální stanovisko Libereckého kraje, který se zatím jako jediný postavil proti plošnému zpoplatnění silnic I, II. a III. třídy. Podle Seppa by vybrané peníze neřešily situaci, kdy má výtěžek z mýtného pomoci krajům opravit stávající komunikace.
„Ten systém financování se musí nastavit jinak. Silnice jsou po letošní zimě a loňských povodních ve špatném stavu a my nemůžeme přijít za lidmi, aby za jejich používání ještě platili,“ dodal radní.
Výjimku, kterou Liberecký kraj udělá v Příšovicích, si vymáhají už desítky let sami občané. Jak řekl Deníku starosta Antonín Lízner, obec má tu smůlu, že vedle ní vede zpoplatněný hlavní tah na Prahu, takže veškerý tranzit si zkracuje cestu vnitřkem obce. „Jízdní profil je zde úzký, takže bývá obvyklá situace, kdy musí kamion vjet na chodník, aby se vyhnul protijedoucímu autu. V zimě je stav ještě zhoršen sněhovými bariérami, takže situace už je na hranici únosnosti,“ vysvětluje starosta.
Podobná je situace v nedalekých Svijanech, které se ke snaze zavést mýtné na silnici II/ 610 ještě s obcí Přepeře připojily. Dle slov starosty Svijan Petra Lelka je mýtné na průtahu obcí jediný způsob, jak odtud zpět na R 10 vytlačit kamiony. „Máme tu smůlu, že i bez tranzitní dopravy jsme nadlimitně zatíženi. Sídlí zde spediční firma Nadoko, Mlýn Perner i Pivovar Svijany, firmy, které samy o sobě znamenají pro dopravní situaci v obci zátěž. Kamiony jedoucí skrz nás na Prahu už tu nechceme,“ podotkl starosta.
Stanovisko Libereckého kraje budou jeho zástupci nyní tlumočit Ministerstvu dopravy ČR, které by ho mělo respektovat. Silnice II. třídy jsou totiž v majetku kraje.