Představte si, že si se sousedem napůl postavíte dům a pak v něm zadarmo necháte bydlet jenom jeho. Energie si sice bude platit, ale jinak ho život tam nebude nic stát. Přesně takhle fungují i vztahy mezi Dopravním podnikem měst Liberec a Jablonec nad Nisou (dále jen DPMLJ) a společností BusLine.

O nich jsme vás už v minulosti několikrát informovali. Nyní na to upozornil nechtěně sám DPMLJ – pochlubil se totiž plnící stanicí na stlačený zemní plyn v Jablonci nad Nisou. Tu rovným dílem vybudoval dopravní podnik a zmíněný BusLine. Háček je v tom, že plyn zde tankuje pouze BusLine. DPMLJ z plničky nic nemá. To už ale DPMLJ ve zprávě zatajil.

Redakci na tuto závažnou skutečnost upozornili někteří řidiči dopravního podniku. Za 3 roky, co plnička v Rýnovicích funguje, zde nikdy s vozem nebyli.

„Je pravda že se vyplatí mít svoji plničku, ovšem tato je výhodná hlavně pro BusLine, neboť jen oni tam tankují a DPMLJ ne. Tankují tam i svoje vozy na příměstský provoz a tudíž pak jezdí levněji, to dá rozum," prozradil redakci zdroj z dopravního podniku, jehož identitu nezveřejníme.

Darovaná investice

Informaci dále potvrdil i člen dozorčí rady dopravního podniku Josef Šedlbauer. Ten na případy nadstandardních vztahů obou dopravců dlouhodobě poukazuje. Využívání plničky pouze jedním dopravcem, přestože jej platili oba, nazývá darovanou investicí. „Z provozu plničky nemá dopravní podnik žádný příjem, přestože za ni kdysi zaplatil svůj podíl 6 milionů korun. Je to jen nový způsob, jak jiným než přímým způsobem zvýhodnit soukromou firmu," kritizuje Šedlbauer, jinak též člen opoziční Změny pro Liberec.

Dopravní podnik „svoji" plničku obhajuje. Zajištění vlastní plnící stanice mu prý umožnilo již několik let držet stejnou cenu za ujetý kilometr v tomto regionu, ačkoli vstupní ceny, především samotného plynu stoupaly.

„Díky tomu od roku 2009 ušetřil Jablonec a okolní obce, CNG plnící stanici využívající, minimálně 2 koruny na jeden odjetý kilometr, o které by se bez této investice cena zvedla," tvrdí ve zprávě DPMLJ. Na dotaz Deníku, kolik přesně za plničku zaplatil, ale podnik nereagoval.

TEDOM končí

Kuriózní na celé věci je, že BusLine provozuje MHD v Jablonci, činí tak ale autobusy dopravního podniku, od něhož si je pronajímá. Tato komplikovaná situace je pozůstatek z dob, kdy ještě Jablonec neměl podíl v DPMLJ. Na tuto skutečnost poukázal nedávno i internetový magazín Hybrid.cz , který se věnuje problematice alternativních pohonů.

„Většina autobusů zajišťujících městskou hromadnou dopravu v Jablonci tak patří DPMLJ, ale provozuje je v pronájmu společnost BusLine," upozorňuje portál.

Aktuálně má v Jablonci nad Nisou jezdit 19 plynových vozů TEDOM dopravního podniku. Na řadu z nich byla získána dotace z EU. Dopravní podnik již dříve vysvětloval, že použití těchto autobusů společností BusLine schválila i Regionální rada. Věc je totiž ještě zamotaná tím, že smlouva dopravní podnik zavazuje k tomu používat plynové autobusy v Jablonci. V době, kdy jich ještě neměl převahu, je musel na úkor Liberce poslat do Jablonce.

Tam s nimi jezdil BusLine. DPMLJ tak poskytl své autobusy do Jablonce a společnost BusLine dodala na základě smlouvy na provozování části objemu MHD v Liberci své autobusy do Liberce. Bohužel, starší naftové autobusy.

Tato „škatulata hejbejte se" byla korunována tím, že na půjčené autobusy od DPMLJ si BusLine nalepil svoje loga. Ta byla nyní v tichosti sundána, neboť se jednalo o reklamu za kterou neplatil. Navíc, jak Deník zjistil, firma TEDOM s výrobou autobusů na plyn skončila. Důvodem byly špatné ekonomické výsledky. Za celý rok prý neprodala jediný vůz.