V následujích dvou dnech máte možnost přinést obrazy, sochy, šperky, sklo, porcelán a další starožitnosti do Grandhotelu Zlatý lev a zjistit, jestli nemáte doma umělecké kousky v hodnotě milionů. Prestižní aukční dům Dorotheum tu pořádá pravidelné poradenské a konzultační dny pro veřejnost. Podle organizátorů považují lidé často věci, které přinesou k ocenění, za opravdové rodinné stříbro, ale po prozkoumání se ukáže, že jejich umělecká hodnota není vysoká. Na druhou stranu se někdy stává, že majitelé vůbec netuší, jak významná a ceněná umělecká díla doma mají.

„Kvalitní umělecká díla se obvykle dědí z generace na generaci. Ve většině případů majitelé hodnotných artefaktů alespoň tuší, že mají ve vlastnictví něco cenného. Stává se však, že majitelé nemají o jejich reálné hodnotě žádnou představu přitom v některých případech by obstála a zhodnotila se i v prestižních aukcích. Ti, co mají zájem zjistit, jak to doopravdy je, mohou využít nabídky setkat se s našimi zkušenými odborníky," říká Mária Gálová, ředitelka pražské pobočky společnosti Dorotheum.

„Důležité však je uvědomit si, že pro prodej v aukcích nejsou vhodné předměty, které běžně vídáme v nabídce bazarů, vetešnictví či lokálních starožitností. Do aukcí se vybírají jen ty nejkvalitnější předměty, o které je mezi sběrateli doopravdy zájem," dodává Mária Gálová.

Aukce není bazar ani vetešnictví

Do Liberce přijedou dva experti, kteří bezplatně lidem poradí, ocení přinesené věci a pokud se bude jednat o exkluzivní hodnotné dílo, mohou ho i přijmout do komisního prodeje. Jan Nízký se specializuje na výtvarné umění a Hana Šimonová na šperky, stříbro a hodinky. Podle Šimonové má každý kraj vlastní specifikum. Například na severu Čech se častěji objevuje bižuterie a šperky z německé produkce. V loňském roce se při dražbě pohybovala cena šperků od 500 do 67 tisíc korun.

PORADENSKÉ DNY Probíhají v úterý 15. a ve středu 16. října vždy od 10 do 17 hodin v Grandhotelu Zlatý lev. Přinést k ocenění můžete: klenoty, obrazy, zbraně, porcelán, známky, hračky, knihy, dekorativní tisky, historické vědecké přístroje a globusy, sklo, hudební nástroje, mince, medaile, klenoty, stříbro, fotografie, náramkové a kapesní hodinky.

„Neznám lepší, transparentnější i ekonomicky efektivnější způsob, jak prodávat kvalitní umění, než prostřednictvím veřejných aukcí. Nabízené položky jsou dnes kromě tištěných katalogů přístupné také na internetu, a tím se k nim mohou dostat zájemci v podstatě z celého světa. Možnost dobrého prodeje se tím mnohonásobně zvyšuje. Většímu zájmu o kvalitní umění v poslední době paradoxně napomáhá i samotná krize," řekla Gálová a dodala:

„Umění jako investice je vyhledáváno nejen sběrateli, ale také investory. I tento fakt by měl být výzvou pro majitele děl k jejich odprodeji, i když je třeba ekonomická situace k tomu právě nenutí. Je totiž vhodné o prodeji uvažovat v době vysoké poptávky, která samozřejmě navyšuje i ceny."

Umění vydělává

Na nedávné aukci společnosti Dorotheum v Praze se například vydražila sbírka dvanácti obrazů malíře Františka Muziky za více než 28 milionů korun. Všechna díla přitom patřila do jedné soukromé sbírky.

Dražba uměleckých předmětů je vždy plná překvapení, protože nikdo vlastně neví, za kolik se prezentovaný objekt prodá. Leckdy se stane, že výsledná neboli vydražená cena je mnohonásobně vyšší než cena odhadovaná. Například při květnové dražbě společnosti Dorotheum se strhl nejvyšší souboj mezi dražiteli o obraz Marie Egner, jehož cena se nakonec vyšplhala z vyvolávací ceny 250 000 korun až na 1 080 000 Kč. Výrazný nárůst ceny z 60 000 Kč až na konečných 312 000 Kč zaznamenal i obraz respektovaného Františka Malého.