S bezohledným chováním některých motorkářů se potýkají zěmědělci a obce na Liberecku. Své zkušenosti s nimi mají především na Českodubsku. Zdejších terénů totiž motorkáři s oblibou využívají jako tréninkovou trasu.

„Není nic neobvyklého že nám vjedou čtyřkolkou do pšenice. Letos na jaře to tady bylo na denním pořádku,“ řekl Deníku agronom zemědělského podniku Agro Bílá Zdeněk Novák.

Chování motorkářů podle něj ohrožuje především úrodu. Motorkáři se totiž před blížící se sklizní nezastaví a zemědělci neví, jak se proti jejich nájezdům účinně bránit.

„Zatím jsme nenašli žádnou cestu jak se nájezdům motorkářů bránit. Jezdí bez poznávacích značek a policisté proti nim nemají moc šancí. Nedokážu si představit co budu dělat, když nám budou jezdit po polích tesně před sklizní,“ poznamenal Zdeněk Novák.

Podle něj jde nejčastěji o motorkáře ze zahraničí, které po okolí provádějí za úplatky jejich čeští kolegové.

„V Petrašovicích nedávno honili například po poli srnu. Nedokážu si představit, že by si něco podobného dovolili například v Rakousku nebo v Německu,“ dodal agronom.

Motorkáři většinou beztrestně unikají

Bezmocní proti nájezdům motorkářů jsou také zástupci jednotlivých obcí. Například v Proseči pod Ještědem přitom způsobují nevyčíslitelné škody v okolních lesích. Jízdou mimo značené cesty totiž plaší zvěř a ohrožují chráněné druhy rostlin.

„Nemůže podnikat vůbec nic. Zavolat policii nemá smysl. Ta motorkáře nedožene a jakákoliv jiná identifikace není možná, protože většina těchto motorek jezdí bez poznávacích značek. Tím výčet našich možností končí. Další opatření by už byla nezákoná,“ posteskla si starostka obce Proseč pod Ještědem Jana Švehlová.

Kromě Českodubska se s nájezdy motorkářů potýkají také v okolí Bílého Kostela nad Nisou či Chrastavy, kde jsou lesy nejpřístupnější. Dále devastují například lesy a louky u Kryštofova Údolí, Ještědského hřebene či Zdislavského špičáku.

„Je to veliký problém a bohužel se to stává čím dál více moderní. Na zajištění těchto lidí však nemáme techniku,“ uvedl již dříve komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu Vlastimil Malý. „Služební octavií je po lese asi těžko doženeme,“ dodal.

I když jsou policisté schopni motorkáře v lese vypátrat, nedohoní je. Jejich stroje navíc nemají ani poznávací značky, a proto je často neefektivní i následné dokazování. Nárazově však lesnící společně s policisty dělají v lesích na bezohledné jezdce zátahy.