Vlaky tak dočasně nahradí autobusy, řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Výluka na železnici zkomplikuje už tak složité dopravní spojení mezi Libercem a Jabloncem, od loňska nejezdí kvůli rekonstrukci trati tramvaje. Chystá se i dokončení rychlého spojení po silnici.

„Zatím se jedná o jednodenní výluky," uvedla Pistoriusová. V praxi to znamená, že vlaky budou až do 14. dubna jezdit alespoň v ranní a večerní špičce a náhradní autobusy budou vozit cestující mezi 8:00 a 17:50 hodinami.

Nepřetržitá výluka mezi oběma městy začne od 15. dubna a potrvá do 13. července.

Tramvajový provoz do Vratislavic by měl být obnoven v polovině dubna, do Jablonce to bude později, zřejmě až v polovině roku. Tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem se za 286 milionů korun modernizuje od loňského března. Začaly už také přípravné práce na dokončení rychlého spojení mezi Libercem a Jabloncem přes Kunratice. Stavební práce na 2,5 kilometru dlouhém úseku začnou kvůli výluce na železniční a tramvajové trati zřejmě až ve druhé polovině roku. Motoristé budou muset do Jablonce jezdit přes Vratislavice, Lukášov nebo po silnici 35 přes Rádelský Mlýn a dál po silnici 65. Hotovo by mělo být do června 2017.

Na železnici se ale letos nebude pracovat jen mezi Libercem a Jabloncem. Od začátku května do konce června práce zastaví provoz na trati i mezi Jabloncem a Tanvaldem, včetně odbočky ze Smržovky do Josefova Dolu. Výsledkem by mělo být zásadní zlepšení kvality cestování a zrychlení přepravy.

Vlaky by díky modernizaci trati mohly jezdit v půlhodinových intervalech, což už několik let požaduje Liberecký kraj. Nyní je interval 40 minut. Práce na rekonstrukci zhruba 28 kilometrů dlouhého úseku železnice začaly loni a naplánovány jsou na dva roky. Loni se měnily koleje mezi Jabloncem a Tanvaldem, na některých vlakových zastávkách už jsou hotová také nová nástupiště ve výšce podlahy vozu, přístup je díky tomu bezbariérový.

Letos se budou ještě rekonstruovat zastávky Vesec u Liberce, Jablonec nad Nisou, Tanvald zastávka. Nestaví se jen nová nástupiště, projekt počítá i s rekonstrukcemi a zabezpečením přejezdů, modernizuje se sdělovací a zabezpečovací technika. Zlepšení dozná v rámci jiného projektu i úsek mezi Kořenovem a Harrachovem. Místo vlaků tam jezdí autobusy od začátku dubna. Hlavním důvodem je oprava zchátralého Harrachovského tunelu. Práce za více než 90 milionů korun potrvají půl roku. Úpravy dozná skalní zářez ve 200 metrovém úseku, opravovat se bude i nedaleký železniční ocelový most známý jako Jizerský viadukt a výměny se dočká také 1,5 kilometru kolejí.