Létá od patnácti let, za sebou má tři a půl tisíce letových hodin. Byl 19 krát mezi TOP TEN piloty, za svůj život si na krk navlékl 21 medailí z mistrovství světa nebo Evropy. Jednou se stal absolutním mistrem světa v přesném létání, teď naposledy mistrem světa v přesném přistání v sousedním Německu. Jiří Jakeš má úspěchů, že by mu je mohl kdejaký pilot závidět. Teď ale říká: „S reprezentací končím. Optimální výkonnost má pilot kolem čtyřiceti let a mě už je 61. Cítím, že je čas odejít."

MS v Německu asi poslední úspěch

Mistrovství světa v německém Bautzenu v letecké navigaci přesném létání, tak bude zřejmě poslední, kterého se pilot létající na dvoumístné Cesně 152 a čtyřmístné Cesně 172, zúčastní. „Další mistrovství je za dva roky a já nechci, aby novinové články začínaly větou, třiašedesátiletý reprezentant bude obhajovat…," říká Jakeš.

Trofej pro nejlepšího, kterou si v Německu vybojoval v přesnosti přistání, ale bude rád po ty dva roky opatrovat. „I když je z desetikilového podstavce z kanadské žuly s kovovým opeřencem na vrchu a manipulace s ní je složitá," směje se letec.

Kromě prvenství v kategorii jednotlivců v přesnosti přistání si odnesl také stříbrnou medaili v soutěži družstev a coby jednotlivec skončil v přesném létání celkově na osmém místě. A to v konkurenci 50 pilotů z celého světa.

Jiří Jakeš přebírá cenu pro mistra světa v přesnosti přistání v německém Bautzenu.

A co vlastně soutěž v přesném létání obnáší? „Cílem je obletět zadanou trať v zadaném čase co nejpřesněji. Musíme si sami spočítat letový plán, kde přesnost výpočtu se hodnotí. Pak připravit mapu a v ní zaznamenat polohu pro každou minutu. Trať bývá dlouhá 200 kilometrů," vysvětluje pilot.

Na trati je podle něj až 30 dopředu neznámých míst, kde se měří skutečný čas průletu. A do toho se plní další úkoly, jako je vyhledávání fotografií a znaků vytyčených na zemi.

Při letu každé dvě sekundy zaznamenávají polohu letadla loggery, tedy datové záznamníky GPS dat. Z jejich údajů se pak vyhodnocuje let každého soutěžícího. „Sami nemůžeme navigaci používat. Musíme si vystačit s mapou, očima a maximálně kompasem v letadle. Všechno je tedy jen na dovednosti závodníka," popisuje Jakeš.

Také druhá disciplína, přesnost přistání, je hlavně o dovednostech. Piloti se musí koly letounu při přistání co nejpřesněji trefit k nulovému metr širokému pásu na přistávací dráze. Máme čtyři pokusy, z toho dva klouzavým letem bez použití výkonu motoru. Letos mi k vítězství stačila bilance 0, 0, 0 a + 3 metry," říká mistr světa.

Nejcennější trofej to ale není. Tou asi už zůstane titul absolutního mistra světa v přesném létání, který získal v roce 2000 ve švédském Vasteras. Jeden přívlastek už ale asi titulu z Německa zůstane. Podle všeho bude poslední.