Jiří Bergr sice byl upoután na invalidní vozík, ale jeho patriotismus k libereckému sportu neznal mezí. Nenechal si ujít jediný zápas fotbalového Slovanu Liberec, bohužel jeho místo na VIP štaflu Slovanu osiřelo. Libereckého patriota znal celý Liberec. Účinkoval dokonce v hudebním klipu Jakuba Děkana „Děda.“
Před 40 lety byl jedním z předních českých automobilových závodníků. Rodák z jihočeského Pacova se spolu s rodiči v devíti letech přistěhoval do Liberce, kde od roku 1946 zapustil kořeny.„První závody jsem začal jezdit v roce 1968. Byl jsem úplně prvním závodníkem z Liberce. Začínal jsem v autoklubu Geodézie Liberec. Poté nastalo zbláznění do závodění. Najednou všichni chtěli závodit,“ říkal Bergr o začátcích.
PROKLETÝ ZVOLEN
Závodil přesně deset let, až do osudného závodu v roce 1978, konaného ve Zvolenu. Jeho doslova rozjetou kariéru zabrzdila strašlivá nehoda, po které ochrnul na dolní končetiny. Zasekl se mu plyn u Škody 110 RC, trefil svodidla a absolvoval šest kotoulů. Skončil asi šedesát metrů od závodní trati pod úrovní silnice. „Nejdříve trvalo řadu minut, než zjistili, že jsem jim neprojel cílem. Pak mě začali hledat, a k tomu mě zoufalým způsobem, kdy mě tahali za nohy a ruce, dolovali ze zdemolovaného auta. Byl jsem při vědomí, takže jsem to všechno vnímal. Pak mě naložili do sanitky, které došel benzín. Vrchol všeho byl, když se o mne měli starat dva medici, kteří si všímali raději sami sebe, a já spadl z lůžka. V té době už jsem cítil, že je něco v nepořádku,“ říkal Bergr po letech.
PŘÁTELSTVÍ S REGAZZONIM
Po úraze skončil Bergr na půl roku v Kladrubech. Se závoděním byl však naprostý konec. Ale na život nezanevřel. Byl velkým fanouškem švýcarského závodníka Formule 1 Claye Regazzoniho, přes něhož prožíval závody, kterých se sám nemohl zúčastnit. Slavnému Regazzonimu se ovšem po dvou letech stala obdobná nehoda při jednom závodě a stejně jako on skončil na invalidním vozíku. „Hned mě napadlo, že bych Clayovi měl poslat podpůrný dopis. V dopise jsem napsal, že život ještě nekončí, ať si najde nějakou činnost, kterou by mohl dělat i se svým úrazem,“ svěřil se Bergr.
Dopis švýcarského závodníka doslova učaroval a od té doby si začali psát a společně jezdit na závody. „Můžu se pochlubit tím, že jsem jako první Čechoslovák v historii dokázal dostat do tehdejšího Československa pilota Formule 1. Pamatuji si, když jsme s Clayem byli na Ještědu a čekali v kuchyni na výtah. Najednou jsme s vozíky stáli na místě a nic. Nešlo jet dál. Pod námi byl totiž omastek a kola nám prokluzovala,“ smál se.
NA SILNICÍCH I JAKO GEOMETR
Bergr byl mimo jiné také sedm let hlavním geometrem na trase Praha – Liberec. „Některé projekty se realizují třeba až po pětadvaceti letech. Podílel jsem se na projektu rychlostní komunikace D10, odbočce u Hodkovic na Jablonec. Připravil jsem také projekt na rekreační areál Tajchmile ve Vesci, kde měla být hráz o kus ještě více posunuta, čímž by vzniklo hezké a větší jezero než je,“ přiznával se Bergr k práci v Geodézii.
ÚČINKOVAL I VE VIDEOKLIPU
Bergr účinkoval také ve videoklipu písně Jakuba Děkana. Song nese název Děda a zpěvák do ní vložil část sebe. „Je jakýmsi dopisem, poselstvím tam nahoru o tom, co se tu za poslední roky událo. Chtěl bych ho věnovat svému dědovi, který už bohužel není mezi námi,“ popisoval Děkan. Jsou v něm k vidění scenérie ze severočeského Liberce a okolí. Motivem je putování po místech spojených právě s osobou zesnulého Jiřího Václavíka, které končí návštěvou u Jiřího Bergra. „Shodou náhod to byl i dědečkův nejlepší přítel. Šel mu také za svědka, je kmotrem mojí maminky, je i dědečkem klávesáka JD bandu, se kterým vystupuji,“ objasnil „Děkys.“