„Jmenuju se Mája a byla jsem spolujezdkyní v kamiónu,“ začíná email, který dostala redakce Jabloneckého Deníku od mladé ženy z Polska. Tu před dvěma týdny bezmála hodinu vystřihávali hasiči z havarovaného kamiónu v Pěnčíně. Text je v angličtině i v diskusi pod článkem o nehodě na webových stránkách jablonecky.denik.cz.

„Polský tahač Man s návěsem jel ve tři čtvrtě na osm z kopce dolů ve směru od Jistebska. Zřejmě kvůli nepřiměřené rychlosti vyjel řidič vlevo mimo silnici a převrátil se s kamionem na levý bok. Při přejíždění silnice vlevo odrazil i protijedoucí Citroën C3,“ uvedla mluvčí jablonecké policie Ludmila Knopová.

Blíží se zatáčka

V mailu popisuje Mája chvíle bezprostředně před nehodou. „Zkoušeli jsme všechno, abychom kamión zastavili, ale nic se nedařilo. Řidič zkoušel brzdit motorem, mačkal brzdový pedál oběma nohama, ale nešlo to,“ píše Mája. Její přítel za volantem nemá nad vozem žádnou moc. Kamión zrychluje.

„Popadla mne panika a byla jsem si jistá, že zemřeme,“ popisuje mladá žena. Zoufalý je ale hlavně muž za volantem, dělá vše pro to, aby neohrozil posádky dalších vozů.

Zatáčka mezi místní školou a kozí farmou je zrádná. Skoro neovladatelný kamión nemá šanci ji projet. Bokem odráží protijedoucí citroën. Vyjíždí mimo silnici, poráží sloup elektrického vedení, z části plotu zbývají jen třísky.

Zůstává ležet na boku. „Ale my jsme se v kabině převrátili úplně a přepadli jsme na mou stranu kabiny,“ vzpomíná na okamžiky hrůzy Mája.

Náhoda na cestách

Miroslav Štekr je popelář, ještě lépe řidič popelářského vozu. V ten den jeho posádka sbírala popelnice právě v Pěnčíně. „Vyjeli jsme z vedlejší ulice a vidíme ležící kamión. Bylo to doslova několik sekund po nehodě,“ popisuje statný muž. Popeláři běží ke kamiónu. Štekr bere hasicí přístroj a lékárničku.

„Všichni tři jsme vylezli na kamión a vytáhli jsme řidiče. Spolujezdkyně měla ale zaklíněné nohy. Volal jsem své kolegy profesionály,“ popsal Štekr, který je zároveň velitelem Sboru dobrovolných hasičů Smržovka.

Z kamiónu je hromada šrotu, kolem se válejí dvousetkilogramové balíky izolace z recyklovaného papíru, které po nehodě zůstaly rozmetané desítky metrů do všech stran.

Mája má zaklíněné nohy a leží na spodní straně převrácené kabiny. V tu chvíli jen tuší, že jedna noha je zlomená. Všude je krev. „Vypadalo to hrozivě, proto jsem zavolal i o vrtulník,“ doplnil Štekr.

Profesionálním hasičům trvá bezmála hodinu, než Máju za pomoci vyprošťovací techniky z kabiny vytáhnou.

Máji se ihned profesionálně ujímají zdravotníci ze Zdravotnické záchranné služby. Za chvíli již letí směr liberecká nemocnice. Zranění jsou ale naštěstí spíše lehká.

Kamion neměl na silnici co dělat

Ještě v těchto dnech se v místě havárie polského kamiónu v Pěnčíně uklízí. „Najali jsme si na to firmu. Musíme místo uklidit a postavit plot. Náš odhad je, že zaplatíme padesát tisíc korun,“ uvedl Milan Špika, dosavadní starosta Pěnčína.

Obec pak bude zaplacenou sumu řešit přes D.A.S. pojišťovnu právní ochrany. „Podobné případy řešíme vcelku často. V případě škody způsobené cizincem je časově a finančně náročné domoci se svých nároků,“ uvedl Viktor Hodek, právník pojišťovny.

Zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla sice hovoří, že poškozený má možnost odškodnění řešit se škodním zástupcem pojistitele viníka nehody, avšak tento postup je zdlouhavý.

Pojišťovna právní pomoci proto jedná přímo s pojišťovnou viníka nehody. „Navíc se častokrát podaří získat i vyšší odškodnění,“ dodal právník.

Mladá Polka je šťastná, že se nikomu nestalo nic vážného. „Byla jsem si jistá, že zemřeme oba. Posílám pozdrav ženě z Citroenu. Nechtěli jsme vám způsobit zranění a jsme rádi, že jste celá. Chtěla bych moc poděkovat milým hasičům, lékařům a všem lidem, kteří nám pomohli,“ končí Mája.

Nehoda bude mít ale dohru pro jejího přítele, řidiče kamiónu. „Vozidlo bylo ve velmi špatném technickém stavu, nemělo na silnici co dělat. Řidič s ním vůbec neměl jet,“ uvedla Dagmar Sochorová, mluvčí jablonecké policie.

Veškerá vina za nehodu jde tak za řidičem. Kromě škody na plotě a pomačkaném Citroenu si musí přičíst i položku za přeražený sloup elektrického napětí. Výše škody podle tabulek společnosti ČEZ dosahuje částky padesát tisíc korun.