Objevily se na nich totiž závady, které jejich uvedení do provozu brání. Jménem Českých drah to přiznal jejich dopravní specialista Jindřich Berounský.

„Závady jsme objevili na šestém vozidle, které je nyní deponováno v Děčíně. Sedmý a osmý Stadler jsme pro stejný důvod z německého závodu vůbec nepřevzali,” řekl Berounský.

Zdržuje také úřad

Zapojení Stadlerů do provozu by tyto chyby ale stejně neovlivnily. Drážní úřad, který pro ně vydává průkazy způsobilosti, totiž schvalovací proces neúměrně protahuje.

„Průkaz způsobilosti je něco jako technický průkaz pro vlak. A tento zdlouhavý a náročný schvalovací proces bohužel neumíme urychlit a ovlivnit,” vysvětlil dopravní expert.

Vedení Libereckého kraje, které si u Českých drah regionální dopravu objednává, bylo touto informací zaskočeno. Náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp to považuje za selhání a žádá, aby proti dopravci byly použity ty nejtvrdší sankce.

„Dozvěděl jsem se to v deset hodin večer, navíc neoficiální cestou. Nepřijde mi to normální a tento postup Českých drah mě mrzí,” zlobil se. Smlouva s Českými drahami stanoví za každý den prodlevy penále, které podle Seppa bude na dopravci vymáháno.

Nový termín: únor

Jindřich Berounský potvrdil, že zájmem Českých drah je dodat zbývající Stadlery co nejdříve, letos se to ale už nestihne. „Vidím to tak v únoru. Sám mám na stole už asi desátý harmonogram,” posteskl si.

Do doby, než budou závady na vlacích odstraněny a drážní úřad vydá potřebná povolení, budou místo Stadlerů jezdit motorové vozy řady 843, přezdívané Kvatro. Jsou sice 16 let staré, podle Berounského však druhé nejmodernější.

Dodaná pětice Stadlerů bude prozatím jezdit na Frýdlantsku a na trati Smržovka - Josefův Důl. Zde ale pro změnu berlínský výrobce nedodal automaty na jízdenky, takže ve vlacích bude oproti předpokladu jezdit průvodčí.