Vznikaly na něj desítky vtipů, přesto patřilo ve své době k nejoblíbenějším vozidlům nejen v zemi původu bývalé NDR, ale v celém východním bloku. Někdejší Československo nevyjímaje. Trabant, tráboš, trábošek. Letos slaví stejně jako česká škodovka 50 let.

Do kraje se sjeli milovníci Trabantů. Přijeli podpořit budoucí Technické muzeum. Na snímku nejstarší účastník cesty vůz Trabant 500 z roku 1960.

Právě jeho příznivci z německého trabantklubu se v pátek vydali na spanilou jízdu do Čech. Z Žitavy do Frýdlantu, odkud kolona pokračovala do Liberce, na vrchol Ještědu a následující den do Krkonoš.

„Jde převážně o upravená auta, nechybí mezi nimi kabriolet anebo pick-up, ale přijel i unikát v podobě bojového trabantu s otevřenou karoserií, který byl ve výzbroji armády NDR a pokud se nemýlím, tak se do Čech nedovážel." říká organizátor výpravy Achim Grasshoff.

„V České republice nejsme poprvé, vloni jsme byli v Beskydech, ale dokázali jsme v uplynulých letech s našimi trabanty překonat i Alpy." Trabanty mají nejen příznivce na východě Německa, ale získávají si fanoušky i daleko na západě. „Červený trabant je například až z Brunšviku," říká Grasshoff. „V koloně jel také i Wartburg Cabrio, který je sice dobovým konkurentem naší Škody Felicie, ale k nám se nikdy nedovážel," přiblížil tiskový mluvčí Technického muzea Liberec Petr Kumpfe. Právě jeho podpora byla cílem skupiny německých nadšenců.

O myšlence vytvořit v Liberci technické muzeum se příznivci dvoutaktů z duroplastu dozvěděli od německých veteránistů ze Žitavy. „Jsme v živém kontaktu s muzei i příznivci historické techniky v zahraničí, dokonce máme přislíbené i zapůjčení několika exponátů do našeho muzea," prozradil Kumpfe.

Záměr vybudovat v Liberci, v prostorách pavilonu G bývalého LVT muzeum techniky byl potvrzen teprve v minulém týdnu. Otevřít by se mělo už koncem letošního léta. Zatím na tři roky.

Víte, že…?

Víte, že asi nejznámější model Trabantu typ 601 si letos připomíná 50 let svého vzniku podobně jako naše Škoda 1000 MB? Ve své době šlo o moderní a plně konkurenceschopný vůz. Za to, že se stal terčem mnoha vtipů, mohla dlouhá doba, po kterou se vyráběl. Poslední trabant ale už vybavený čtyřtaktním motorem, sjel z výrobního pásu v roce 1991, kdy už byl totálně zastaralý. Navzdory tomu má dodnes řadu příznivců. Skupinka Čechů teprve nedávno dokázala, že se s ním dá projet Afrikou i Jižní Amerikou.

A pro zajímavost: Slovo trabant je německou obdobou ruského Sputnik.