Opoziční strany do poslední chvíle doufaly, že se jim potřetí za sebou podaří kontroverzní projekt z hlasování stáhnout. Tentokrát však se svými protesty neuspěly.

Odpůrci projektu se obávají především toho, že monopolní postavení jedné firmy povede k enormnímu zdražování parkovného. Rozhodnutí považují za nesystémové a nekoncepční. „Projekt je ukvapený a řídí se jenom ekonomickými zájmy. Vůbec navíc neřeší celkový problém parkování ve městě,“ řekl Deníku opoziční zastupitel Radomil Mrklas (SOS pro Liberec), který patřil mezi největší odpůrce.

„Vidím za tím jen lukrativní byznys. Město jako je Liberec by mělo disponovat dostatečně velkou kapacitou, aby si parkovací systém provozovalo samo,“ nechal se již před hlasováním slyšet další ze zastupitelů Jan Korytář (Strana zelených).

Podle předkladatele návrhu a náměstka primátora Milana Šíra (ČSSD) je však koncesní projekt nutností. „Musíme dostat zaparkovaná auta z ulic a přesunout je na parkoviště a do parkovacích domů, tak jak je to běžné v západní Evropě. V ulicích pak budeme moci budovat třeba cyklostezky,“ vysvětlil Milan Šír.

Firma, která bude liberecká parkoviště provozovat, totiž ve městě vybuduje dva parkovací domy. Jeden by měl stát na Vavřincově vrchu a nabídnout celkem 400 parkovacích míst, druhý pravděpodobně vyroste v Lidových sadech. Celkem firma investuje do výstavby parkovacích domů něco kolem tří set milionů korun.

Podle opozičních zastupitelů se však materiál nezabývá zákazníkem, ale řeší pouze zájem budoucího provozovatele. Proto se v závěru čtvrtečního zasedání Radomil Mrklas pokusil zvrátit rozhodnutí protinávrhem, aby o projektu rozhodli v referendu sami obyvatelé Liberce. „Požadoval jsem to i minule. Vadí mi, že se zásadní záležitosti, které se týkají občanů, řeší prakticky bez nich,“ podotkl Mrklas.

Toho, že by monopolní postavení jedné soukromé firmy vedlo ke zdražování parkovného, se pochopitelně obávají především samotní obyvatelé Liberce. „Už teď se mi poplatky za parkování zdají poměrně dost drahé. Kdyby to mělo být ještě víc, vážně bych uvažoval o tom, že budu z domova do centra raději chodit pěšky,“ řekl Deníku Jan Pavlík z Rochlice.

Regulaci parkovného by však podle Milana Šíra mělo i nadále zajišťovat město. „Chtěl bych Liberečany uklidnit, že k žádnému zdražování v žádném případě nedojde. Koncesionář bude muset respektovat to, že parkovací systém budeme určitým způsobem regulovat. To znamená, že bude stanovena maximální cena a její případný nárůst bude spojen pouze s inflací,“ vysvětlil náměstek libereckého primátora Milan Šír.

Opoziční zastupitelé se přesto domnívají, že zastupitelstvu byl předložen nehotový a nedostatečně zpracovaný materiál, účelově vytvořený na základě chybně vymezeného zadání.

Také si myslí, že správa parkování by měla být v rukou společnosti, která je ve vlastnictví města, například dopravního podniku. Desítky milionů tržeb ročně za parkovné by tak mohly snížit jeho ztrátu.