Ze dvou železničních přejezdů v obci, na silnicích směrem na Bělou a na Lomnici nad Popelkou, hodlají projektanti odstranit ručně spouštěné závory a do června je nahradit světelnou a zvukovou signalizací. „Přejezdy jsou chráněny závorami již 150 let a dosud na nich nedošlo k nehodě. Nulová nehodovost ale bude patřit minulosti. Riziko střetu s vlakem se na nechráněném přejezdu zvýší,“ říká libštátský zastupitel Vít Šlechta, jenž stojí v čele občanského sdružení Za bezpečné přejezdy.

Argumenty o větším riziku pro řidiče však projektanti úprav odmítají. „Přejezdy chráněné závorami nejsou statisticky bezpečnější než přejezdy se světelnou signalizací. Za drtivou většinu nehod na přejezdech mohou řidiči, kteří nedodržují předpisy,“ tvrdí s odkazem na drážní statistiky hlavní projektant modernizace trati Martin Raibr z firmy Sudop Praha.

Podle něj vjet na přejezd, u něhož blikají výstražná červená světla, představuje stejný hazard jako vjet do křižovatky na červenou nebo při vjíždění z vedlejší silnice na hlavní nedat přednost kamionu. „Svítí–li červená, znamená to zákaz vjezdu na přejezd. Nemůžeme ochránit ty, kteří ignorují pravidla silničního provozu a nevědí, jak se mají na přejezdu chovat,“ podotkl.

Obyvatelé Libštátu ale pouhým výstražným světlům nevěří. „Přejezdy se závorami jsou na komunikacích, po nichž jezdí převážně místní lidé. A ti jsou na ty závory zvyklí,“ řekla jedna z účastnic středečního projednávání.

Místní se bojí, aby se neopakovala situace z nedaleké Bělé u Staré Paky. Koncem 60. let minulého století zde dráhy nahradily závory na přejezdu v obci světelnou signalizací a od té doby na přejezdu zahynulo pět lidí.

Lidé rovněž projektantům vyčítali, že zatímco dva přejezdy v Libštátu při modernizaci trati o závory přijdou, v sousedním Košťálově a nedalekých Semilech chtějí správci trati závory na několika přejezdech zachovat, byť automaticky ovládané bez lidské obsluhy.

Jde o 700 tisíc

Podle projektantů je bezpečnější závory zachovat tam, kde komunikace kříží dvojkolejnou trať, jako je tomu v Košťálově a v Semilech před nádražím. Přejezdy v Libštátu jsou mnohem méně frekventované, podle drážních statistik po nich denně přejede zhruba 400 aut.

„Ještě při projednávání projektu jsme se včas vyjádřili, že tu chceme závory zachovat. Ale projektant náš požadavek s odkazem na různé normy nesplnil,“ řekl starosta Libštátu Zdeněk Lhota.

Přitom podle investora by vybavení jednoho přejezdu automatickými závorami stálo zhruba 350 tisíc korun, což v celkovém rozpočtu více než dvousetmilionové akce nepředstavuje zásadní položku. „Investice do závor se dráze vrátí na ušetřených mzdách, vždyť jenom tady v Libštátě přijdou kvůli přestavbě přejezdů o práci čtyři lidé,“ prohlásil libštátský zastupitel Vladimír Janata.

Změna projektu by ale investorovi přinesla jiné potíže. „Na celou akci jsme si vzali úvěr ve výši 220 milionů korun. Pokud bychom do schváleného projektu zasahovali ve fázi, kdy již téměř rok probíhá, o úvěr přijdeme,“ uvedl Petr David ze Správy železniční dopravní cesty, která financuje úpravy přejezdů na trati z Jaroměře až do Železného Brodu.

Libštátští věří, že investor s projektantem jejich požadavku ještě ustoupí. „Jestli ne, budeme stavbu jakýmkoli možným způsobem blokovat,“ pohrozil Janata.
Česká republika vede evropské statistiky dopravních nehod na přejezdech. V roce 2008 se u nás stalo 247 nehod, zatímco v sousedním Německu, které má o více než dvojnásobek více přejezdů, to bylo 207 nehod.

Nepozorní řidiči

Podle internetových stránek www.prejezdy.eu je každý přejezd bezpečný. „Zákon o provozu na pozemních komunikacích nařizuje řidičům si počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, že může přejezd bezpečně přejet,“ píše se na stránkách.

V praxi to ale chodí jinak. „Závory jsou závory. I nepozorný řidič se dívá dopředu a závory přes cestu si všimne spíš,“ míní policista Radek Urban ze semilského inspektorátu dopravní policie. Podle něj došlo za poslední dva roky v okrese Semily celkem ke čtyřem nehodám na přejezdech. U všech byli na vině řidiči, kteří nerespektovali dopravní značení a nedali vlaku přednost. Dvě z nehod, v roce 2008 v Borku pod Troskami a 2009 v Příšovicích, se staly na přejezdech vybavených správně fungující světelnou a zvukovou signalizací.