Liberečtí studenti podle něj byli u maturit úspěšní jen z 86 %. To je čtvrtý nejhorší výsledek v ČR. Podle náměstka hejtmana pro školství Radka Cikla (ČSSD) je důvodem laťka kvality, kterou školy ve snaze naplnit své třídy snižují. Jejich absolventi pak jsou lidé, kteří by dříve na středoškolské vzdělání nedosáhli.

„Zásadní příčinou jsou příliš velké kapacity středních škol, které aby byly schopny ekonomicky přežít, snižují požadavky na studijní předpoklady přijímaných žáků,“ míní Cikl.

S tím souhlasí i liberecký hejtman Stanislav Eichler (ČSSD). „Když dostanete do fabriky nekvalitní materiál, nevyrobíte kvalitní auto,“ komentuje úroveň přijímaných studentů Eichler. Myslí si, že maturitu dnes chtějí mít všichni, včetně těch, kteří na to nemají.„Gymnázia byla kdysi pro 5% nejnadanějších žáků. Dnes na ně chodí 16% studentů. A tam, kde se dříve hlásili na učňáky, chodí na gymnázia,“ zdůraznil hejtman.

Chybí testy žáků

Lídr krajské opozice Martin Půta (SLK) si myslí, že je to zaviněno absencí přijímacích zkoušek při přijímaní na řadu středních škol. „To je jedna z věcí, kterou je do budoucnosti nutné změnit. Na druhou stranu si nejsem tak úplně jist tím, jestli se špatný výsledek státní maturity dá vykládat tak, že máme špatné studenty a střední školy. Některé přínosy vzdělávání jsou podle mého názoru jen obtížně měřitelné. Sloučení škol tento problém podle mého názoru nevyřeší,“ komentuje Půta.

Radek Cikl přislíbil, že k testování studentů už letos dojde. Testy zajistí firma CERMAT a kraj alespoň získá srovnání s výsledky státních maturit. O tom, jestli budou výsledky testů rozhodující pro přijetí studentů na danou školu, ale rozhodnou sami ředitelé škol.

Jak to vidí hejtman

Dnes se žáci nehlásí na školy podle svých schopností, ale podle toho, kam je rodiče natlačí a podle prestiže. Děti, které jdou na učňovské obory jsou něco jako póvl. I za První republiky si lidé vážili řemeslníků. Dnes je bráno jako ostuda, když se jde někdo vyučit. Je to marasmus školství v celé republice a ne jenom v Libereckém kraji. Můžeme to ovlivnit jen z části. Počty škol se musí přizpůsobit počtu žáků. Ostatně o tom je celá slavná optimalizace školství, kterou prosazujeme a kterou se nám nepodařilo skrz zastupitelstvo protlačit. Stanislav Eichler