O dalším financování provozu tramvajové linky číslo 11, která jezdí mezi Libercem a Jabloncem, je jasněji. Zástupci obou měst i Libereckého kraje se domluvili, jak si příspěvky rozdělí. Memorandum, které se chystají uzavřít, je nutné pro žádost o dotaci na prodloužení trati do centra Jablonce.
Na rozdělení peněz se tři aktéři doteď nedokázali shodnout, jednání se vedla od konce loňského roku. Kompenzační model, který si nechal Liberec vyhotovit, vyčíslil náklady na provoz linky zhruba na 100 milionů ročně, tržby přitom pokryjí jen asi 15 milionů.
Model počítal s tím, že Liberec doplatí na provoz linky 45 milionů, kraj 17 milionů a Jablonec 22 milionů. Zejména Jablonec měl ale s částkou problém, znamenalo by to téměř zdvojnásobení jeho příspěvku.
NAKONEC USTOUPIL
„Máme zájem na zachování spojení a jsme připraveni přispívat 12 miliony korun a v případě prodloužení trati přidat další tři miliony,“ uvedl před časem jablonecký primátor Milan Kroupa. Zároveň vyzval kraj, aby svůj příspěvek naopak navýšil on.
Ten nakonec ustoupil, v navrženém textu memoranda se zavazuje od příštího roku platit částku 25 milionů korun. Je navíc připraven stát se objednatelem linky, v takovém případě by platil až 33procentní podíl. K tomu ale požaduje splnění několika podmínek.
„Bude nutné přesněji spočítat, kolik cestujících odkud kam jezdí. To lze dělat různými způsoby, základem je, aby byli všichni cestující zaevidováni v odbavovacím systému, uvažuje se třeba i o využití sčítacích rámů,“ popsal hejtmanův náměstek Jan Sviták.
„Chceme mít doloženo, jestli jsou všechny spoje potřeba a jsou vytíženy tak, jak mají být. Dojde k nějakým úpravám, například k časovým posunům. Už nyní víme, že někdy jezdí větší počet spojů, které by jezdit nemusely,“ popsal Sviták.
Mezi Libercem a Jabloncem kromě tramvají jezdí také autobusy a vlaky.
Škrtání spojů ale politici odmítají. „Do roku 2020 jsme vázáni podmínkami dotace, v nichž jsme se zavázali k určitému počtu cestujících. Až toto období skončí, budeme se snažit nastavit jízdní řád tak, aby to cestujícím nejvíce vyhovovalo,“ uvedl náměstek libereckého primátora Jiří Šolc.
Mezi oběma městy dnes v pracovní dny jezdí zhruba 70 párů tramvajových spojů, o víkendech o něco méně.
LETOS VŠE PŘI STARÉM
Memorandum ale neřeší provoz linky v letošním roce, na ten tak podle Šolce pravděpodobně přispějí všichni jako dosud. Přesto se město pokusí získat vyšší příspěvek kraje už letos. „O tom ještě budeme jednat,“ dodal Šolc.
Podle náměstka Svitáka ale platí ustanovení dohodnutá v memorandu. „Letos počítáme s příspěvkem ve výši 18 milionů,“ řekl.
Dokument teď musí schválit všechna tři zastupitelstva. To jablonecké ho má na programu už tento týden, liberecké a krajské pak ten následující.
Navržené podíly financování
Liberecký kraj – 33 %
Liberec – 50 %
Jablonec – 17 %