Informovala o tom mluvčí Libereckého kraje Markéta Dědková. Mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda její informaci potvrdil. Rozhodnutí je nepravomocné, rozklad proti němu je možné podat do 15 dnů od doručení.

Antimonopolní úřad se zakázkou zabýval podruhé. I v prvním řízení dospěl k názoru, že kraj nepochybil, předseda ÚOHS Petr Rafaj ale rozhodnutí zrušil a vrátil k novému projednání. Nepravomocné rozhodnutí úřadu kraj vítá. "Náš postup byl správný, když jsme od začátku tvrdili, že nejlepším řešením nastalé situace je, aby veřejnou autobusovou dopravu v Libereckém kraji v přechodném dvouletém období zajišťovali stávající dopravci," uvedl krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj).

Liberecký kraj chtěl původně vybírat dopravce na deset let. Tendr za čtyři miliardy korun na zajištění dopravy od 14. prosince 2014 ale ÚOHS zrušil. Liberecký kraj se proti tomuto rozhodnutí odvolal a definitivní verdikt zatím úřad nevydal. Jako náhradní řešení do uzavření sporu vybral kraj prodloužení smluv s dosavadními dopravci o dva roky. "Tak to funguje od prosince 2014 a cestující nic nepocítili. Byla zachována kvalita poskytovaných služeb a autobusy jezdí tak jak mají, což je nejdůležitější," řekl Mastník.

Vstup firmy, která není zapojena v integrovaném systému dopravy v kraji, považovalo krajské zastupitelstvo u krátkodobé zakázky za rizikové. To se nelíbilo dopravcům ze skupiny ICOM transport, kteří v systému nejsou. Zpochybnili typ a formu veřejné soutěže a dokonce i transparentnost rozhodování krajského zastupitelstva. Firmy poukazovaly také na to, že Liberecký kraj zadal dosavadním autobusovým dopravcům zakázku za výrazně vyšší cenu, než jakou mu s novým vozovým parkem nabízeli. Kraj naopak tvrdí, že ušetřil. Ve srovnání s minulým rokem jezdí stávající dopravci levněji. Podle Mastníka ročně kraj uspoří 27 milionů korun. Smlouvy s dopravci uzavřel kraj na dva roky s šestiměsíční výpovědní lhůtou a možností je v případě potřeby prodloužit.