Skřípot brzd, ohlušující rána doprovázená tříštěním skla a pak ticho. V lepším případě končí dopravní nehody pomačkanými plechy a oděrkami, v tom horším těžkými zraněními a smrtí. I v Libereckém kraji existují místa se zvýšenou nehodovostí.

Nejnebezpečnější dopravní úseky v Libereckém kraji jsou převážně na Liberecku. Právě v libereckém okrese se nachází hned sedm z deseti úseků, kde se za poslední dva roky bouralo nejčastěji. Následuje Českolipsko, naopak nejlépe je na tom Semilsko a Jablonecko.

Mapa nehod v Libereckém kraji.

Nejrizikovějším místem se stala silnice I/35, kde za poslední dva roky došlo k 77 nehodám, při kterých se zranilo 35 lidí. Celková hmotná škoda se vyšplhala přes sedm milionů korun. Na vině bylo nejčastěji nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. K problematickým místům patří hlavně třicátý kilometr, kde aktuálně probíhají stavební práce na rekonstrukci mimoúrovňové křižovatky Rádelský mlýn, a oblast u Paceřic. „Za zvýšenou nehodovostí na této silnici může mimo jiné geografická poloha. V zimních měsících dochází k nehodám především na úseku Paceřického kopce. Dopravní značky zde řidiče upozorňují na snížený rychlostní limit či klesání a stoupání,“ osvětlil mluvčí policie Vojtěch Robovský.

K 58 nehodám za poslední dva roky došlo na silnici I/13, a to ve směru na Bílý Kostel nad Nisou. Zranilo se při nich dvacet dva lidí a vznikla celková hmotná škoda přes 4.300.000 korun. Jednalo se převážně o srážky se zvěří. „Úsek protíná souvislý lesní porost v podhorské oblasti Ještědského hřebene a migrační trasy lesní zvěře. Zejména za snížené viditelnosti je nutné přizpůsobit rychlost a dbát zvýšené opatrnosti,“ podotkl Robovský s tím, že nechybí náležité dopravní značení. Páté místo v tomto nelichotivém žebříčku obsadila opět silnice I/13 ve směru od Nového Boru, kde se za poslední dva roky bouralo celkem sedmadvacetkrát.

Policie pravidelně sleduje úseky silnic, kde dochází častěji k dopravním nehodám. Reaguje na to nejen zvýšenými kontrolami a měřením rychlosti, ale i v rámci běžného dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu. V těchto úsecích probíhají celorepublikové dopravně bezpečnostní akce. „Plánujeme do těchto míst i desítky našich krajských, dopravně bezpečnostních akcí, při nichž se zaměřujeme nejen na dodržování rychlosti, požívání alkoholu či drog za volantem, ale i na technický stav vozidel,“ sdělil Robovský.

U obou komunikací je provozovatelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „V příštích letech plánujeme opravu mostů na průtahu Libercem na silnici I/35, kde vzniknou lepší podmínky pro odbočení a připojení se silnicí I/14. Dále výstavbu ekoduktu na Rozkoši, jejíž součástí bude i oplocení proti zvěři od Bílého Kostela nad Nisou,“ nastínil plány ředitel liberecké správy ŘSD Jan Wohlmuth. Proběhne i oplocení proti zvěři na silnici I/35 od Turnova do Paceřic a od Jeřmanic do Liberce a zkapacitnění úseku I/13 Nový Bor – Svor s výstavbou okružní křižovatky silnic I/13 a I/9 u Svoru.